De Pinguïns van Madagascar: Operatie DVD première – The Penguins of Madagascar (2008)

Regie: Bret Haaland | 130 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: James Patrick Stuart, Jeff Bennett, John Di Maggio, Tom McGrath, Danny Jacobs, Kevin Michael Richardson, Andy Richter, Nicole Sullivan, Mary Scheer, Conrad Vernon, Matt Nolan, Richard Kind, Wayne Knight, Diedrich Bader, Brian George, Tara Strong, Vicki Lewis

Hoewel de centrale figuurtjes uit animatiefilms ‘Madagascar’ (2005) en ‘Madagascar: Escape 2 Africa’ (2008) een nijlpaard, een leeuw, een zebra en een giraffe zijn, waren het de nevenpersonages die de show stalen. De intelligente chimpansees Mason & Phil bijvoorbeeld, waarvan Phil de denker is en niet kan praten en Mason het voor hem vertaalt. Of de megalomane lemurenkoning Julien, die graag feest viert. De meeste indruk maakten echter de pinguïns Skipper, Kowalski, Private en Rico. Met hun achterdochtige paranoia en zorgvuldig uitgedokterde commandotechnieken zetten ze duidelijk hun stempel op de film. De pinguïns bleken zo populair, dat ze hun eigen spin-off kregen: de korte film ‘The Madagascar Penguins in a Christmas Caper’ (2005), aanvankelijk vertoond als voorfilm van ‘Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit’ (2005). Vervolgens werd de film ook toegevoegd aan de latere edities van de dvd van de oorspronkelijke ‘Madagascar’-film.

Maar de pinguïns kregen ook een eigen televisieserie op kinderzender Nickelodeon. Om de populariteit van de pinguïns nog even flink uit te melken werd een selectie van tien afleveringen op dvd gezet. ‘The Penguins of Madagascar’ (2009) speelt zich af in de dierentuin van New York, waar de pinguïns verblijven en hun avonturen beleven. Avonturen die garant staan voor een flinke dosis lol! De grappige karakters van de pinguïns zelf zijn hier grotendeels verantwoordelijk voor. Skipper is de leider, die overal samenzweringen in ziet. Kowalski is het brein, hij bedenkt de plannen en werkt ze uit. Private (in de Nederlandse versie Junior genoemd) is de jongste van het stel. Verlegen en volgzaam. Tenslotte is er Rico, een halve psychopaat die goed is met messen. Het viertal heeft bovendien een aantal interessante buren. Koning Julien is er, met zijn trouwe assistenten Maurice en Mort. Ook Mason & Phil zijn aanwezig. Daarnaast leren we nieuwe figuurtjes kennen, zoals de otter Marlene, een dame die niet op haar mondje is gevallen, de zachtaardige krokodil Roger en de naamloze kameleons.

Samen met de andere dieren beleven de pinguïns doldwaze avonturen. Een bijzonder leuke aflevering is bijvoorbeeld die waarin de pinguïns vieze viskoekjes krijgen voorgeschoteld in plaats van echte vis en ze op onderzoek uitgaan. Ook die waarin krokodil Roger en de dwaze pinguïn Rico van lichaam verwisselen (dankzij een uitvinding van Kowalski) mist zijn doel niet, net als de aflevering waarin de achterdochtige pinguïns te maken krijgen met webcams, die in de dierentuin worden opgehangen. En zo heeft elke aflevering zijn charme. Het is misschien wel even wennen aan de nieuwe stemmen, want slechts enkele stemacteurs uit ‘Madagascar’ keren terug voor deze serie. Eén van de oorspronkelijke acteurs die node gemist wordt is Sacha Baron Cohen, die feestbeest King Julien onvergetelijk maakte. Hoewel Danny Jacobs het zeker niet slecht doet, ontbreekt de flair waardoor het nu pas opvalt hoe irritant de aan grootheidswaanzin lijdende King Julien eigenlijk is.

Omdat dit een reeks korte animatiefilmpjes is – de afleveringen duren tien tot twaalf minuten – kijkt ‘The Penguins of Madagascar’ lekker weg. Hoewel niet alle grappen raak zijn, overheerst de pret. Het is niet vreemd dat de pinguïns populairder zijn gebleken dan de centrale figuurtjes uit ‘Madagascar’ – zoals de prehistorische eekhoorn Scrat in feite ook Manny, Sid en Diego uit Ice Age’ in populariteit is voorbijgestreefd – omdat ze aan de ene kant iets schattigs hebben maar aan de andere kant ook iets tragisch. De doelgroep van deze dvd zal daar overigens geen moment wakker van liggen. Ook het feit dat de meeste stemmen in de serie afwijken van die in de film, zal aan hen voorbijgaan. Voor kinderen is dit pure pret: tien afleveringen lang de doldwaze avonturen van Skipper, Kowalski, Private en Rico én hun vriendjes – lekker lachen, gieren en brullen, wat willen zij nou nog meer?!