De pinguïns van Madagascar – Penguins of Madagascar (2014)

Regie: Eric Darnell, Simon J. Smith | 92 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Tony Neef, Jon van Eerd, Peggy Vrijens, Murth Mossel, Rolf Koster, Frans Limburg, Marcel Jonker, Huub Dikstaal, John Jones, Freek Vonk | Originele stemmencast: Tom McGrath, Chris Miller, Christopher Knights, Conrad Vernon, John Malkovich, Benedict Cumberbatch, Ken Jeong, Annet Mahendru, Peter Stormare, Andy Richter, Danny Jacobs, Sean Charmatz, Werner Herzog, Stephen Kearin

De korte filmpjes van de in de ‘Madagascar’ reeks de show stelende pinguïns Skipper, Rico, Kowalski en Junior (a.k.a. Private), bewezen al dat de knuffelbare wezentjes prima op eigen poten konden staan. Hoewel ze in deze Nickelodeon-serie worden bijgestaan door de al snel op de zenuwen werkende ringstaartmaki en zelfverklaard koning Julien, de schattige muismaki Mort en vingerdier Maurice, is de humor op z’n best als de pinguïns zelf de kar mogen trekken. In hun eerste bioscoopavontuur, simpelweg ‘De pinguïns van Madagascar’ (‘Penguins of Madagascar’) genaamd, blijken ze echter niet de enige slimmeriken.

In een erg grappige proloog krijgen we de ontstaansgeschiedenis van het viertal te zien. In een documentaire-achtige set-up (wel geanimeerd uiteraard) zien we een grote groep pinguïns gedachteloos maar intuïtief, zoals pinguïns dat doen, achter elkaar lopen. Skipper, Kowalski en Rico breken al snel uit de rij en proberen met veel inventiviteit een ei te redden. Wie er uit dat ei komt, is natuurlijk geen verrassing. Een team van superspionnen is geboren!

‘De pinguïns van Madagascar’ speelt zich af na de gebeurtenissen in ‘Madagascar 3’. De vier pinguïns ontsnappen uit het circus en gaan op weg naar Fort Knox. Doelwit is niet het opgeslagen goud, maar een verkoopmachine vol kaasknabbels (waarschuwing: daar krijg je geheid trek in tijdens het kijken van deze film). Maar dan worden ze gevangen genomen door Dr. Octavius Brak, het prototype gekke wetenschapper. Het blijkt een oude bekende van de pinguïns te zijn, maar in een running gag kan Skipper zijn echte naam niet onthouden. Door gebeurtenissen in het verleden heeft deze schurk nog een appeltje met de pinguïns te schillen, maar het zijn niet alleen onze vier helden die gevaar lopen. De pinguïns worden gered door een eliteteam van spionnen, genaamd Noorderwind. Ook zij willen Dr. Braks snode plannen dwarsbomen, maar uiteraard denken de pinguïns dat ze hen niet nodig hebben en vice versa.

Zet je maar schrap voor een razendsnelle actiefilm, want ‘De pinguïns van Madagascar’ laat geen moment onbenut om grappen of actie op je af te vuren. De film zit zo propvol visuele gags en woordgrappen, dat het je moeite zal kosten alles in één keer in je op te nemen. De energie spat van het scherm en het scenario zit goed in elkaar. Het is niet heel erg origineel (in ‘Despicable Me 2’ moesten Gru en zijn minions het tegen een vijand met soortgelijke plannen opnemen), maar het werkt wel.

Jammer genoeg valt het tweede deel van de film, na een fantastische start, wat tegen. Met de enerverende achtervolging in de Venetiaanse grachten heeft ‘De pinguïns van Madagascar’ het hoogtepunt al vóór de helft bereikt. De plannen van Dr. Brak, die zich daarna ontvouwen, zijn te belachelijk om het overgrote deel van de plot te dragen, we hadden veel liever meer scènes met de interessantere Noorderwind gezien. Die wisselwerking met de twee spionnenteams had best wat meer uitgebuit mogen worden.

‘Pinguïns van Madagascar’ is echter heerlijk maf en vermakelijk. Vermoeiend, dat wel, maar zonder meer een bewijs dat de avonturen van de pinguïns nog lang niet allemaal verteld zijn. Van Rico met zijn bodemloze maag tot de vertederende Junior, van de zichzelf overschattende Skipper tot de hyperintelligente Kowalski, we kunnen niet genoeg van ze krijgen!

Bioscoopreleas: 3 december 2014
DVD- en blu-ray-release: 1 april 2015