De piraten van hiernaast: De ninja’s van de overkant (2022)

Recensie De piraten van hiernaast: De Ninja's van de overkant CinemagazineRegie: Pim van Hoeve | 92 minuten | familie | Acteurs: Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt, Jung Sun den Hollander, Sarah Janneh, Samuel Beau Reurekas, Matti Stooker, Celeste Holsheimer, Peter van Heeringen, Kyana Pacis, David Lucieer, Nyncke Beekhuyzen, Bert Hana, Sytske van der Ster

Reggie Naus is gek op alles wat met avontuur te maken heeft. De Brabander was het liefste piraat geworden, maar toen hij een keer aan boord stapte van een schip en in een storm terechtkwam, werd hij zo zeeziek dat hij die droom uit zijn hoofd zette. Omdat hij er heilig van overtuigd is dat je moet doen wat je leuk vindt, omringde hij zich met oude boeken waar hij uren in kon snuffelen. Op een gegeven moment besloot hij zichzelf maar eens te wagen aan het schrijven van boeken. Omdat hij het meest gelukkig werd van het schrijven van avontuurlijke boeken voor kinderen, is hij zich daarin gaan specialiseren. Eén van zijn bekendste boekenreeksen is ‘De piraten van hiernaast’, over een losbandige piratenfamilie die neerstrijkt in het gezapige kustplaatsje Zandwijk aan Zee en daar avonturen beleeft met de plaatselijke bevolking. Regisseur Pim van Hoeve en scenarioschrijver Sander de Regt bewerkten Naus’ boek tot de verrassend vermakelijke familiefilm ‘De piraten van hiernaast’ (2020), met in de hoofdrollen onder anderen Egbert Jan Weeber en Tygo Gernandt. Met kleurrijke decors, sets, kleding en grime, aanstekelijke cast en speelse visuele vondsten creëerden Van Hoeve en De Regt een charmante avonturenfilm voor jong en oud.

Zoals dat vaak gaat met succesvolle (jeugd)films, verscheen er een vervolgfilm: ‘De piraten van hiernaast: De ninja’s van de overkant’ (2022), naar het gelijknamige derde boek uit de reeks. De familie Donderbus – vader Hector (Egbert Jan Weeber), moeder Betsie (Sarah Janneh) en inmiddels tienerzoon Billy (Samuel Beau Reurekas) – is inmiddels aardig gesetteld in Zandwijk aan Zee en ook de Zandwijkers zijn inmiddels gewend aan de soms nogal aparte gewoonten van het piratengezin. Maar dan komt er een nieuwe familie in de straat wonen; geen gewone mensen of piraten, maar ninja’s. Misschien was je er niet van op de hoogte, maar piraten en ninja’s hebben een bloedhekel aan elkaar. Ze zijn als water en vuur en liggen al eeuwenlang met elkaar overhoop. Billy praat dan ook stoere taal tegen zijn vrienden Elizabeth (Celeste Holsheimer) en Michiel (Matti Stooker), maar dan ontmoet hij Yuka Katana (Kyana Pacis), de ninjadochter. Hoewel hij een ruige zeerover en zwaardvechter is en Yuka een lichtvoetige en lenige Oosterse krijger – ze konden eigenlijk niet meer van elkaar verschillen – blijken ze elkaar gelijk leuk te vinden. Maar dat moeten ze geheimhouden voor families, want piraten en ninja’s, dat gaat nu eenmaal niet samen. Ondertussen proberen Billy’s ouders en Yuka’s moeder Mia (Jung Sun den Hollander) hun vete uit te vechten op het buurttoernooi, maar of dat nou de plek is om nader tot elkaar te komen…

Never change a winning team, moet producent Johan Nijenhuis gedacht hebben toen hij aan dit tweede deel van ‘De piraten van hiernaast’ begon. Zo goed als alle hoofdrolspelers uit de eerste film – zowel vóór als achter de schermen – geven ook nu weer acte de présence. Kindacteurs Reurekas, Stooker en Holsheimer zijn een paar jaar ouder geworden, met een paar jaar meer ervaring, en krijgen gezelschap van debutante Pacis, die samen met Reurekas een aantal knap gechoreografeerde vechtscènes mag laten zien. Tygo Gernandt duikt als oude bekende Knokige Krelis op in een cruciale bijrol. Als er iemand is in Nederland die overtuigend een piraat kan spelen, dan is hij het. Centraal staat de verboden vriendschap tussen Billy en Yuka – of is het méér dan vriendschap. De verboden vriendschap en ontluikende kalverliefde wordt op een heel lieve manier uitgewerkt, à la Romeo & Julia. Het mysterieuze sfeertje van kung fu en Oosterse vechtkunsten is heel anders dan het piratenwereldje, maar wordt handig in het verhaal verweven. De humor komt vooral op het conto van de volwassen acteurs, wiens personages blindelings vasthouden aan de verhoudingen zoals die altijd al zijn geweest: piraten en ninja’s gaan niet samen, punt uit. Hun halfslachtige pogingen om toenadering te zoeken, vooral omdat hun kinderen en de Zandwijkers willen dat de strijdbijl begraven wordt, zorgt geregeld voor een glimlach op het gezicht.

Een verboden vriendschap, spannende gevechten en een wending die niet iedereen zal zien aankomen – ‘De piraten van hiernaast: De ninja’s van de overkant’ heeft het allemaal. De film ziet er ook nog eens piekfijn uit, met mooie kostuums en sets, fraaie effecten en natuurlijk dat prachtige piratenschip waarin een groot deel van de actie plaatsvindt. Alles is met veel zorg en aandacht gemaakt en de cast straalt volop spelplezier uit. Deze vermakelijke tweede film doet daarmee zeker niet onder voor zijn voorganger. Als Van Hoeve en co dit niveau vast weten te houden, dan mag er wat ons betreft ook nog wel een derde film komen!

Bioscooprelease: 20 april 2022
Digital download-release: 7 juli 2022
VOD-release: 14 juli 2022