De premier (2016)

Regie: Erik Van Looy | 102 minuten | thriller | Acteurs: Koen De Bouw, Tine Reymer, Charlotte Vandermeersch, Dirk Roofthooft, Stijn Van Opstal, Saskia Reeves, Adam Godley, Willy Thomas, Wim Willaert, Katelijne Damen, Jeroen Van der Ven, Isabelle Van Hecke, Nathan Wiley, Marcel Hensema

Aan een ambitieuze plot ontbreekt het de Vlaamse actiethriller ‘De Premier’ niet. Die premier lijkt alles mee te hebben: leuk gezin, verantwoordelijke baan en als kers op de taart de komst van de president van de Verenigde Staten (een vrouw met de initialen HC; de film stamt uit 2016). Maar dan gaat alles mis. De echtgenote en kinderen van de premier worden gekidnapt en de kidnappers gaan hen pas vrijlaten wanneer de premier een opdracht uitvoert: het vermoorden van de Amerikaanse president.

Ongeloofwaardige plot? Wacht maar tot je de uitwerking ziet, vol tegenstellingen en gekkigheid. De kidnappers lijken alles tot in detail te hebben voorbereid maar veel van hun plan berust op toeval en improvisatie. Ze opereren vanuit een hightech-omgeving maar gedragen zich als simpele gangsters. En waarom hebben ze een halve psychopaat aangesteld als spil van de hele operatie? Waarom ontpopt de premier zich als een soort actieheld en heeft hij blijkbaar nog nooit van veiligheidsprotocollen gehoord? En steeds ook vragen we ons af: waarom moet die premier de moord plegen terwijl er zoveel andere opties mogelijk lijken?

‘De Premier’ is niet alleen ongeloofwaardig, hij mist ook een consistente toon. De film heeft alle kenmerken van een spannende en amusante actiethriller, maar het botte en naargeestige geweld ondermijnt het amusement. Vrouwen worden regelmatig gebruikt als boksballen en er worden totaal onzinnige moorden gepleegd. Bijkomend probleem is de lastige mix van echte personages (premier en entourage) en filmtypetjes (de rest). Een keuze voor een van die twee categorieën had beter uitgepakt.

Wat ook al niet meewerkt is het monotoon ritme. Nooit gaat de film in de overdrive maar hij komt ook zelden tot rust. En wanneer hij dan tot rust komt, krijgen we een soapy wending waar we ook al niet op zitten te wachten. Gelukkig zorgen enkele acteurs (Koen de Bouw, Charlotte Vandermeersch) voor wat licht in de duisternis maar veel is het niet.

Met heel veel goede wil kun je ‘De Premier’ labelen als een energieke achtbaanrit, maar wel met kapotte karretjes, roestige rails, ontbrekende veiligheidsvoorschriften en veel flauwe bochten. Een achtbaanrit die onnodig lang duurt en hijgend en puffend naar zijn onvermijdelijke einde voert. Je moet wel heel dol zijn op achtbanen om deze rit uit te zitten.

Bioscooprelease: 2 maart 2017