De sneeuwkoningin 2 – Snezhnaya koroleva 2. Snezhnyy korol (2014)

Regie: Aleksey Tsitsilin | 80 minuten | animatie, avontuur, familie | Nederlandse stemmencast: Daan van Rijssel, Vita Coenen, Christian Nieuwenhuizen, Sander de Heer

Het succes van de Disneyfilm ‘Frozen’ (2013) kent zijn weerga niet. Vrijwel alle meisjes tussen de twee en de acht jaar – en ook heel wat jongens in die leeftijdsgroep – kennen de film uit hun hoofd, zingen de liedjes van voor naar achter mee, slapen in een pyjama met daarop de afbeeldingen van Elsa en Anna en hebben kasten vol merchandise in hun kamertjes. Disney spint er garen bij – een vervolgfilm is reeds aangekondigd. De film werd aan de man gebracht als een bewerking van het aloude sprookje van Hans Christian Andersen, getiteld ‘De sneeuwkoningin’, maar met het oorspronkelijke verhaal heeft ‘Frozen’ weinig te maken. Heel anders is dat met ‘Snow Queen’, de Russische film die vrijwel tegelijkertijd met ‘Frozen’ werd uitgebracht en veel dichter bij het vrij duistere sprookje van Andersen blijft. De film werd een bescheiden succes – de opbrengst van veertien miljoen dollar is natuurlijk peanuts vergeleken bij de 1,2 miljard (!) die zijn Amerikaanse equivalent opbracht – en dus besloot men een vervolg te maken: ‘De sneeuwkoningin 2’ (2014).

Heb je de eerste film niet gezien? Geen probleem; ‘De sneeuwkoningin 2’ begint met een samenvatting van de gebeurtenissen uit het origineel. Even in het kort: Een trol maakte ooit een toverspiegel. Deze spiegel zorgde er voor dat alles op de wereld wat mooi was erg lelijk werd. Toen de spiegel kapot werd gemaakt, vlogen de miljoenen stukjes glas over de wereld. Als je zo’n stukje in je hart zou krijgen, veranderde je hart in een klomp ijs. Dat gebeurde met de sneeuwkoningin. Ze besloot de jongen Kai te ontvoeren. Ondanks de strenge winter zette zijn zusje Gerda koers naar het paleis van de koningin. Ze kreeg daarbij hulp van vele nieuwe vrienden die ze onderweg maakte. Samen lukte het hen Kai te bevrijden.

De hoofdrol in deze tweede film is weggelegd voor een van Gerda’s vrienden, te weten de trol Orm. Ooit was hij dienaar van de sneeuwkoningin, maar nu zij verslagen lijkt te zijn is de rust weergekeerd. Orm is uitgegroeid tot een held door zijn bijdrage aan de overwinning en de bevrijding van Kai. Desondanks heeft hij een luizenbaantje in de mijnen en zit hij financieel aan de grond. Als hij zelfs zijn huis uit wordt gezet, verzint hij een list. De prinses is op zoek naar een heldhaftige man om mee te trouwen en daar heeft Orm wel oren naar. Hij verdraait het verhaal zo dat het net lijkt of hij in zijn eentje de sneeuwkoningin verslagen heeft. Maar, al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. En die duivelse spiegel speelt daar een cruciale rol in.

De bekendste naam in de crew van deze Russische productie is Timur Bekmambetov, de man achter de fantasiefilm ‘Night Watch’ (2004) en de actiefilm ‘Wanted’ (2008). In de Engelstalige versie zijn de stemmen van onder anderen Sharlto Copley en Sean Bean te horen; in de Nederlandse versie horen we onder anderen Daan van Rijssel, Vita Coenen, Christian Nieuwenhuizen en Hetty Heijting. Het zou niet eerlijk zijn ‘De sneeuwkoningin 2’ te vergelijken met de films van Disney/Pixar en DreamWorks, want de Russische animatiestudio Wizart deed het met een veel beperkter budget. In dat licht bezien zijn de animaties prima, al is de trol Orm niet echt het meest charmante of aansprekende animatiefilmpersonage. Waar ‘De sneeuwkoningin 2’ wél duidelijk het onderspit in moet delven ten opzichte van zijn Amerikaanse collega’s, is in het verhaal. Ten eerste is het, ondanks die samenvatting aan het begin, niet heel erg overzichtelijk. Het tempo zit er goed in, maar het is soms zoeken naar enige houvast. Bovendien weet Orm ons niet te raken op emotioneel vlak, wat tegenwoordig wel verwacht wordt van een goede animatiefilm. Voor volwassenen zitten er geen grappige kwinkslagen in en dat wordt node gemist.

Voor de allerkleinsten biedt ‘De sneeuwkoningin 2’ genoeg vermaak, al zullen ze de avonturen van Orm en de zijnen ook weer snel vergeten zijn en gauw weer verder gaan spelen met hun Anna- en Elsapoppen.

Bioscooprelease: 1 oktober 2015
DVD-release: 23 februari 2016
DVD-release: 22 januari 2019 (DVD-box De Sneeuwkoningin 1-3)