De ster – The Star (2017)

Recensie De ster CinemagazineRegie: Timothy Reckart | 83 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: Steven Yeun, Keegan-Michael Key, Aidy Bryant, Gina Rodriguez, Zachary Levi, Christopher Plummer, Ving Rhames, Gabriel Iglesias, Kelly Clarkson, Anthony Anderson, Patricia Heaton, Kris Kristofferson, Kristin Chenoweth, Mariah Carey, Oprah Winfrey, Tyler Perry, Tracy Morgan, Joel Osteen, Delilah

Het verhaal van de geboorte van Jezus is inmiddels wel bekend. Het is dan ook zoeken naar een creatieve manier om dat platgetreden pad opnieuw vorm te geven. Dat hebben de makers van ‘De ster’ gedaan door het perspectief van het verhaal te verplaatsen naar de dieren die een rol speelden in deze geschiedenis. Meer specifiek, de film vertelt het verhaal van Bo, een kleine ezel, die voor zichzelf meer in het leven ziet dan alleen rondjes te lopen in de maalmolen.

Het verhaal begint negen maanden voor Christus: met de ontmoeting van Maria met de engel Gabriël die haar vertelt dat ze de zoon van God in zich draagt. Vervolgens maken we dan kennis met de dan nog naamloze ezel die gefascineerd is door de heldere ster die aan de hemel staat. Hij ontsnapt aan zijn armzalige leven en weet een schuilplaats bij Maria te vinden. Zij is net getrouwd met Jozef en heeft hem nog niet verteld van haar wonderbaarlijke verhaal. Vanuit daar begint het echte avontuur en zal Bo, zoals de ezel inmiddels is genoemd door Maria, zich opwerpen als redder van het kerstverhaal.

‘De ster’ heeft dus een interessante keuze gemaakt door het verhaal bij de dieren te leggen en die beslissing pakt goed uit. De hoofdpersonages uit het oorspronkelijke verhaal worden zo ondersteunend. De karakters van de dieren zijn leuk uitgewerkt. Zo ligt bij de drie Wijzen uit het Oosten het perspectief bij de kamelen en die zijn zodoende echt van toegevoegde waarde. Zeker omdat ze steeds hardop hun twijfel van de hele queeste benoemen. Gaan ze nu naar een verjaardag of een kraamfeestje? Of lopen ze gewoon domweg de ster achterna?

Sowieso heeft het verhaal kleine speldenprikjes naar het geloof. Na het verschijnen van Gabriël aan Maria rent een klein diertje, die getuige van het schouwspel was, weg terwijl het roept: “jongens, dit geloof je nooit”. Het zijn geen cynische statements over de waarheid van het verhaal maar meer stukjes zelftwijfel van een film die duidelijk weet dat het een evangelisch karakter heeft. Dit komt ook door de liedjes in de film, die op een gemiddelde EO-jongerendag niet zouden misstaan. Ander klein kritiekpuntje is dat de man die op de (ouders van de) nieuwe koning jaagt ook echt angst bij de jeugdige kijker kan aanjagen. Combineer dat met onder meer een agressieve pitbull en de toon is gezet.

Dit alles maakt ‘De ster’ echter niet minder. Het is een vermakelijk geheel met leuke karakters die een nieuw licht weet te schijnen op een verhaal dat maar al te vaak verteld is.

Ton te Slaa

DVD-release: 28 november 2018