De storm (2009)

Regie: Ben Sombogaart | 93 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Sylvia Hoeks, Barry Atsma, Marjolein Beumer, Katja Herbers, Monic Hendrickx, Serge Price, Micha Hulshof, Clemens Levert, Rense Westra, Dirk Roofthooft, Marleen Stolz, Betty Schuurman, Bas Keijzer, Guusje Eybers, Sanne den Hartogh, Hans Ligtvoet, Maud Dolsma, Joop Wittermans, Rik Launspach, Arnoud Bos, Chava Voor in ’t Holt, Lottie Hellingman, Casper Gimbrère, Debbie Korper, Erik van der Horst, Jasper Boeke, Dorijn Curvers, Kaspar Schellingerhout, Richard Gonlag, Jara Lucieer, Marina Wijn, Evert de Jager, David Goddyn, Ad Knippels, Roelant Koper, Daan Colijn, Herman van de Wijdeven, Katrien van Beurden, Luc Broekman, Pepijn Schoneveld, Elsa May Averill

Nog nooit durfde iemand zich te wagen aan een film over de watersnoodramp van 1953. Met behulp van de moderne digitale technieken is regisseur Ben Sombogaart de uitdaging wel aan gegaan.

Hoofdpersoon Julia (Sylvia Hoeks) is niet het meest geliefde meisje van het Zeeuwse dorp waar ze woonachtig is. De gelovige bevolking vindt het maar niets dat ze een kind heeft gekregen terwijl ze niet getrouwd is. Terwijl de papa er uit paniek vandoor is gegaan wordt Julia uitgemaakt voor hoer en zelfs haar eigen ouders negeren het bestaan van de baby. Niet de meest ideale situatie dus. En dan moet het ergste nog komen.

Als de watersnoodramp zich in de nacht van 1 februari 1953 voltrekt, overleeft Julia maar ternauwernood de zondvloed die hun huis onder water zet en in tweeën breekt. Haar moeder en zusje verdrinken en van haar vader weet ze het in eerste instantie niet. Haar baby legt ze uiteindelijk in een kistje in de hoop hem zo in veiligheid te houden. Als ze zelf alsnog ter water raakt wordt ze gered door Aldo (Barry Atsma), een jonge luchtmachtsergeant en broer van de vader van haar kind. Als ze in shock wakker wordt op een luchtmachtbasis wil ze maar één ding: haar kindje zoeken. Water of geen water.

Het feit dat de ramp echt heeft plaatsgevonden maakt de film natuurlijk des te aangrijpender. Gefilmde beelden worden mooi gecombineerd met bestaand beeldmateriaal van het polygoonjournaal en de computeranimaties doen hun werk daar waar noodzakelijk is. De openingsminuten zijn werkelijk angstaanjagend en de muziek is prachtig gecomponeerd door Fons Merkies, die al eerder samenwerkte met Ben Sombogaart voor ‘Pluk van de Petteflet’ (2004) en ‘De Tweeling’ (2002).

De combinatie van muziek en beelden maakt de sfeer voelbaar echt. Van onheilspellend naar tragedie en persoonlijk leed. Drijvende lijken worden ook niet gemeden. Dikke plus voor de makers. Waar zij echter minder tevreden over kunnen zijn is het verhaal an sich. Vlak na de ramp zijn de kaarten namelijk al geschud. Julia is haar baby kwijt, gaat op zoek naar hem, ondervindt de gevolgen van haar impopulariteit in het dorp en dat is het wel zo’n beetje. Dat ze ondertussen gevoelens krijgt voor Aldo is voorspelbaar, maar komt nooit goed uit de verf.

Ook de relaties tussen de dorpsgenoten had meer aandacht verdiend. Hoe gaan ze samen om met het verlies van huis, haard en dierbaren? Ze zitten immers in hetzelfde schuitje, maar veel verder dan hun attitude jegens Julia komt er niet ‘boven water’. Hartverscheurende momenten zoals wanneer een geschokte oude man een borrel wordt aangeboden, of wanneer Julia’s stugge vader (Dirk Roothooft) emoties begint te tonen; die maken indruk! Ze zitten er te weinig in en dat is jammer.

Het verhaal mist daardoor de nodige psychologische diepgang en oogt wat simplistisch. Alsof het toch het liefst in anderhalf uur moest passen allemaal. Hoofdrolspeelster Sylvia Hoeks is vrij kleurloos; de scènes met bijvoorbeeld Barry Atsma of Dirk Roothooft zijn eigenlijk veel interessanter. Maar echt een dissonant in de cast is Serge Price, die zijn weinig succesvolle opwachting maakt aan het slot van ‘De storm’. Een slot wat overigens veel doet denken aan de vorige Sombogaart film ‘Bride Flight’ (2008).

‘De storm’ is een film die er moest komen. Inmiddels heeft een groot deel van de bevolking de waternoodramp van 1953 niet meegemaakt en de strijd tegen het water is iets wat altijd bij Nederland zal horen. Ondanks het feit dat het verhaal van deze film wat diepgang mist blijven er voldoende tragedie en imponerende beelden over om toch geraakt te worden. Alle lof, maar er zat meer in.

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 17 september 2009