De uitverkorene (2006)

Regie: Theu Boermans | 100 minuten | drama, thriller | Acteurs: Tijn Docter, Katja Herbers, Kees Prins, Pierre Bokma, Monic Hendrickx

In ‘De Uitverkorene’ draait het om godsdienstfanatisme, bloedbanden, isolatie en onmogelijke liefdes. Die genremix is verpakt in een strak thrillerjasje. Het resultaat is een volwassen dramafilm die niet alleen erg spannend is, maar ook nog eens erg actueel.

‘De Uitverkorene’ draait om de broers Van der Laan die aan het hoofd staan van een florerend softwarebedrijf. Zowel Johan (Prins) als Peter (Bokma) Van der Laan zijn streng gereformeerd en leven precies volgens de Bijbelwetten. Als het bedrijf naar de beurs wil, besluit Peter om de hulp in te schakelen van de pas afgestudeerde financieel directeur Steven (Docter). De 26-jarige jongen is echter niet in de Here. Peter en Steven besluiten dat verborgen te houden voor Johan. Als Steven gevoelens begint te krijgen voor Johan’s dochter Martha (Herbers) ontstaan er problemen. Ook het bedrijf blijkt niet zo solide te zijn als gedacht.

‘De Uitverkorene’ is een goed gemaakte dramafilm. Het acteerwerk is erg sterk en de vlotte regie zorgt ervoor dat de film geen moment inzakt. Dat het script ook goed gevuld is met interessante bijplotjes is mooi meegenomen. Theu Boermans is er met zijn regie goed in geslaagd om een beklemmend sfeertje op te roepen. De strenge leefregels die de diep gelovige broers erop na houden zijn voor de doorsnee Westerling hopeloos verouderd.

Verhalen over de dominee die bij een echtpaar op bezoek komt om te vragen waar het volgende kindje blijft, ken je waarschijnlijk alleen nog van de anekdotes van je grootmoeder. In ‘De Uitverkorene’ zijn dergelijke bezoekjes aan de orde van de dag. De stadse Steven die als piepjonge werknemer bij de Van der Laans komt werken, belandt in een compleet andere wereld. Omdat de jongen van huis uit ook niet gelovig is voelt hij zich niet op zijn gemak bij de gereformeerde wereld waarin hij is terechtgekomen. Steven loodst je door het verhaal en al snel deel je zijn verbazing en gevoel van ontheemding. Omdat iedereen in de waan is dat Steven een van hen is, besluit de jongen om zich voor te doen als gelovige. Hij leeft met een leugen.

Steven’s gevoel van eenzaamheid en isolatie wordt op overtuigende wijze geportretteerd door Tijn Docter. De acteur speelt ingetogen en naturel. Het mooie van Docter’s rol is dat hij geen onnodige woorden in de mond gelegd krijgt. Steven is geen echte prater en dat resulteert in ongemakkelijke stiltes en scènes waarin niet gesproken wordt. Realisme ten top dus. De emoties van zijn personage worden door Docter vooral lichamelijk vertolkt. Niet alleen Docter is goed op dreef. Ook Kees ‘Jiskefet’ Prins is erg sterk als fundamentalische huisvader. Maar ook Bokma en Herbers zijn niet te onderschatten als respectievelijk gekwelde broer en gevoelige dochter. De onderlinge spanning en de opgekropte emoties zetten de relaties tussen alle personages op scherp. ‘De Uitverkorene’ grijpt je van begin tot eind bij de strot.

‘De Uitverkorene’ is een complete film. Boermans en zijn cast trakteren je op een indringende thriller met goed uitgewerkte personages. Elk karakter is tot zekere hoogte inleefbaar. De scheidslijn tussen goed en slecht is flinterdun. Je kijkt naar echte mensen met inleefbare problemen. De fundamentalistische twist geeft de film een scherp randje. Iedereen die van sterk acteerwerk, spanning en intelligente plotwendingen houdt (en wie doet dat niet?) mag deze bijzondere film niet missen. Een stijlvol meesterwerk van eigen bodem.