De wederopstanding van een klootzak (2013)

Regie: Guido van Driel | 89 minuten | drama, thriller | Acteurs: Yorick van Wageningen, Goua Robert Grovogui, Juda Goslinga, René Groothof, Leny Breederveld, Rian Gerritsen, Jeroen Willems, Eric Schreurs, Johan van der Pol, Katrien van Beurden, Juliette van Ardenne, Pepijn Schoneveld, Gustav Borreman, Maria Groothof, Ali Kouchiry, Bob Schrijber, Josh de Vivo, Elan Gamaker, Tsead Bruijna, Hansje Joustra, Sanne Bosman, Laurens de Groot

Ronnie (Yorick van Wageningen), een zware beroepscrimineel, is nadat hij een moordaanslag heeft overleefd de ‘oude Ronnie’ niet meer. Hij is softer geworden en zijn gevreesde temperament lijkt te zijn verdwenen. Ondanks deze metamorfose gaat hij samen met zijn lijfwacht Janus (Juda Goslinga) op zoek naar de persoon achter de mislukte liquidatie. Deze onderneming, die de heren naar het Friese dorpje Dokkum leidt, wordt in ‘De wederopstanding van een klootzak’ op verbluffende wijze in beeld gebracht.

Dat regisseur Guido van Driel een achtergrond heeft waarin compositie en perspectief van groot belang zijn (Van Driel is namelijk van oorsprong striptekenaar) wordt vanaf minuut één duidelijk. De weergave van het open Friese landschap is namelijk oogstrelend mooi. De beelden van de dijken, weilanden en boerderijen lijken niet te overtreffen, hier dachten Van Driel en zijn cameraman Lennert Hillige anders over, zij wachten namelijk tot de laatste scène om uit te pakken met een subliem stukje cinematografie.

Ook de personages worden op overtuigende wijze neergezet. De grote blikvanger is natuurlijk de man met ‘Hollywood-ervaring’, Yorick van Wageningen. Van Wageningen zet met zijn sprekende kop zonder al te veel woorden een indrukwekkend personage neer. Vooral de momenten dat Ronnie zijn zelfbeheersing verliest zorgen voor huiveringwekkende beelden. Ook Juda Goslinga laat met de ietwat naïeve handlanger Janus zien een meer dan waardig tegenspeler te zijn voor Van Wageningen. Maar het hoogtepunt op het acteervlak komt van de hand van Jeroen Willems. In één van zijn laatste rollen voor zijn dood speelt hij overtuigend de excentrieke gangster James Joyce. Deze met gitaar en bakkebaarden bewapende Joyce is het klassieke voorbeeld van de doorgedraaide crimineel.

Het verhaal rondom asielzoeker Eduardo (Goua Robert Grovogui) wordt naast dat van Ronnie verteld. Deze kant van de film is vrij inhoudsloos en lijkt geen duidelijk doel te hebben. Als het een poging is om de kijker te misleiden slaagt deze er duidelijk niet in. Desondanks is het niet bijzonder storend omdat de camera en het Friese landschap ook in dit deel van de film een uitstekende combinatie blijken te zijn.

In de boeren-gangsterfilm ‘De wederopstanding van een klootzak’ weet van Driel het Hollandse landschap – aan de hand van een vermakelijk verhaal – op imposante wijze weer te geven. Dit maakt het een waardig debuut voor de, van oorsprong, beeldend kunstenaar Van Driel.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 21 februari 2013
VOD-release: 2 juli 2013