De Wilde Bende-Die Wilden Kerle – Alles ist gut, solange du wild bist! (2003)

Regie: Joachim Masannek | 96 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Jimi Blue Ochsenknecht, Wilson Gonzalez Ochsenknecht, Constantin Gastmann, Raban Bieling, Marlon Wessel, Jonathan Beck, Kevin Ianotta, Sarah Kim Gries, Filippo Dattola, Leon Wessel-Masannek, Florian Heppert, Nicolas Michalczewski, Tayfun Mentes, Gerald Gössner, Mirko Satorius, Sascha Denis Hensel, Rufus Beck, Cornelia Froboess, Uwe Ochsenknecht, Pippi Söllner, Judith Al Bakri, Tim Wilde, Natascha Ochsenknecht, Adnan Maral, Sarah Beck, Klára Hermánková, Iveta Benicová | Nederlandse stemmencast: Martijn Canters, Jimmy Lange, Priscilla Kneteman, Bart Fennis, Jacob de Groot, Titus Laeven, Gijs Blom, Kas Westerbeek, Victor Peeters, Alexander Blomjous, Daan Loenen, Luke de Bruijn, Hajo Bruins, Lucie de Lange, Jon van eerd, Tony Neef, Pip Pellens, Simone Giel, Melody Reekers, Lasca ten Kate, Marty de Bruijn, Leon Wiedijk, Barry Worsteling, Karin van As, Bart Bosch, Jonas Leopold, Jeffrey van den Dungen Bille, Mitchell van den Dungen Bille, Phillip Christian Shmølker Hornehøj, Frans Limburg

Dit is nou echt een jongensfilm over lekker stoer zijn. Vervloekte gruwelzakken! Wat zijn die schoffies van ‘De Wilde Bende’ toch wild. Zij willen alleen maar voetballen en hun ouders hebben daarover niets te zeggen. ‘De Wilde Bende’ of ‘Die Wilden Kerle’ (2003) is gemaakt naar de Duitse kinderboeken van Joachim Masannek. De film is dus gesynchroniseerd (ingesproken in het Nederlands) wat goed te zien is, maar de doelgroep (kinderen tot tien jaar) zal zich er waarschijnlijk niet aan storen.

Regisseur Masannek putte voor de verhalen uit zijn ervaringen als trainer van het E-jeugd voetbalteam bij TSV München-Grünwald. Een groepje Duitse tienjarigen dat allemaal net zo wilde zijn als de jongens van Bayern München. Dus werd er voor zwarte shirts gezorgd en koos het team zelf de naam ‘De Wilde Bende’ uit. Wie vormen ‘De Wilde Bende’? Leider Leon kent geen angst, hij lijkt wel een Duitse Olivier Tuinier van ‘Het Zakmes’ (1992). Marlon is zijn broer en hij houdt zich liever op de achtergrond. Fabian is de goedgehumeurde, beste vriend van Leon. Raban is de jongen met de onweerstaanbare snoet en jampotglazen. Joeri herken je aan zijn sportpet en zomersproeten. Max zwijgt altijd, maar schiet harder dan wie dan ook. Josje is de jongste, klein maar beweeglijk. Later springen de weeskinderen Jojo en Marc, de beste keeper ter wereld in. Ook Vanessa mag bij de bende na zichzelf bewezen te hebben in een strafschoppentoernooi. De gemiddelde leeftijd van de bende is negen jaar. Hun trainer is limonadeverkoper Willie, die is ooit profvoetballer geweest. Dat is maar goed ook want ‘De Wilde Bende’ moet het opnemen tegen de Onoverwinnelijke Winnaars van dikke Michiel. Dat die bendeleden Zeis, Kraker, Vetoog, Maaidorser, Stoomwals en Kong heten zegt genoeg. De gemiddelde leeftijd van de bende is dertien jaar. De Wilde Bende is bijna kansloos, maar de Duivelspot (voetbalveldje) is hun leven. Ze moeten wel winnen!

Maar voor de wedstrijd vallen Michiel en zijn naarlingen De Wilde Bende aan op Camelot, de drie verdiepingen hoge boomhut in de tuin van Joeri en Josje. Niet alle echte Wilde Bendeleden spelen zichzelf in de film, omdat die kinderen niet wilden of niet echt konden acteren. Enkele van de acteurs zijn wel echte leden. De zonen van regisseur Masannek (de echte Leon en Marlon), spelen hier Marc uit het weeshuis en stille Max. Ook de echte Jojo speelt hier Joeri, deze jongen is ook de zoon van de acteur die Willie speelt. Zo speelt er hier en daar nog meer familie met elkaar in deze film. Raban speelt als enige wel zichzelf en om dit grappige ventje kun je echt lachen. Vooral hij maakt gebruik van die vreemde uitdrukkingen van ‘De Wilde Bende’ zoals “dikke neushoorndrol” en “hotemetoten nachtmerrie”. Alle kinderen werden geholpen met acteren door kindercoach Adnan Maral, hij speelt ook de fruitverkoper. Door de film zijn ook veel leuke liedjes te horen.

‘De Wilde Bende’ is een echte jongensfilm, maar als je als meisje ook van boomhutten, modder, voetbal, mountainbiken houdt dan is deze film ook wat voor jou. Zolang je maar wild bent toch?

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 11 oktober 2006