De Wonderwinkel van Mr. Magorium-Mr. Magorium’s Wonder Emporium (2007)

Regie: Zach Helm | 94 minuten | komedie, familie, fantasie | Acteurs: Ted Ludzik, Natalie Portman, Zach Mills, Dustin Hoffman, Madalena Brancatella, Paula Boudreau, Mike Realba, Steve Whitmire, Liam Powley-Webster, Marcia Bennett, Jason Bateman, Oliver Masuda, Samantha Harvey, Jesse Bostick, Isaac Durnford

Tot een bepaalde leeftijd koesteren kinderen het magische denkbeeld dat een levenloos voorwerp, en dan vooral speelgoed, een eigen leven kan leiden. De filmindustrie speelt graag op dergelijke magische denkbeelden in, zoals Pixar/Disney met ‘Toy Story’ (1995) deed. Met ‘Mr. Magorium’s Wonder Emporium’, geen animatiefilm maar live action, poogt regisseur en scriptschrijver Zach Helm een complete speelgoedwinkel tot leven te wekken. Helm, die ooit zelf in een speelgoedwinkel werkte, is een nieuwe naam in de filmwereld. Hij schreef de goed ontvangen komedie ‘Stranger than Fiction’ (2006), maar ‘Mr. Magorium’s Wonder Emporium’ is zijn regiedebuut.

Is het voor een regiedebuut niet een beetje hoog gegrepen om een verhaal over een levende speelgoedwinkel te kiezen? Helm heeft het geluk van een flink budget en hij zet alle mogelijke middelen in om de magie tot leven te brengen: sterren Dustin Hoffman en Natalie Portman spelen hoofdrollen, Roman Osin (de cinematograaf van onder andere het Oscar-genomineerde ‘Pride & Prejudice’ 2005) is de director of photography, Thérèse DePrez bedacht het uiterlijk van de sets en Oscar-genomineerde Alexandre Desplat (voor ‘The Queen’ 2006) verzorgde de muziek. Aan alles lijkt dus gedacht: goede acteurs, mooie sets, beelden en muziek. Daar voegt Helm nog wat exotische dieren (zebra’s, maki’s) aan toe en het kan bijna niet meer mis gaan.

Echt mis gaan doet het ook niet, ‘Mr. Magorium’s Wonder Emporium’ is een aardige film met, inderdaad, degelijk acteerwerk (waarbij vooral de kleine Zach Mills weet te ontroeren), mooi pianogepingel en een prachtige visualisering van een antiek aandoende maar zeer levendige speelgoedwinkel. Het enige wat ontbreekt is een sterk verhaal. Het verhaal van ‘Mr. Magorium’s Wonder Emporium’ gaat in eerste instantie over het verwerken van verlies en in ruimere zin promoot de film het Amerikaanse dogma ‘geloof in jezelf en alles is mogelijk’, wat zich rond kersttijd uitbreidt naar het geloven in wonderen. De gebeurtenissen die deze twee grote thema’s moeten ondersteunen zijn echter magertjes uitgewerkt. Een goede verhaalstructuur ontbreekt en de voice-over waarmee de jonge Eric steeds vertelt ‘dit hoofdstuk heet..’ is daarmee een vergeefse poging de film een schijn van ‘een verhaal als uit een boek’ mee te geven.

Echter, dat is geredeneerd vanuit een volwassen blik en ‘Mr. Magorium’s Wonder Emporium’ is toch vooral gemaakt voor kinderen. Voor een leeftijdsgroep tot ongeveer acht jaar is de film alles wat je kunt wensen: schitterend levend speelgoed met rare fratsen, een gekke Dustin Hoffman, een lieve Natalie Portman en vooral heel erg veel magie. Doordat de film een ouder publiek niet zo zal aanspreken als bijvoorbeeld Tim Burton-films altijd weer weten te doen zal het geen klassieker worden, maar ‘Mr. Magorium’s Wonder Emporium’ is de ideale film om in de kerstvakantie met de kinderen heen te gaan.

Emy Koopman

Bioscooprelease: 6 december 2007