De zevende hemel (2016)

Recensie De zevende hemel CinemagazineRegie: Job Gosschalk | 106 minuten | drama | Acteurs: Huub Stapel, Henriëtte Tol, Thomas Acda, Tjitske Reidinga, Halina Reijn, Ruben van der Meer, Jan Kooijman, Noortje Herlaar, Rogier Komproe, Doris Baaten, Peter Bolhuis, Huib Cluistra, Daniel Cornelissen, Roel Dirven, Kok-Hwa Lie, Roosmarijn Luyten, Linde van den Heuvel, Dook van Dijck, Iris Voce, Chiem Vreeken

Job Gosschalk begon zijn carrière begin jaren negentig als casting director, waarbij hij een rijk oeuvre opbouwde. In 2007 verlegde hij zijn focus van casten naar produceren en stond hij aan de wieg van de succesvolle Nederlandse romantische komedie ‘Alles is liefde’ (2007), een film die veel navolging zou krijgen. Niet lang na het succes van die film, waagde Gosschalk zich ook aan het schrijven van filmscenario’s (‘Alle tijd’, 2011) en televisieseries (onder meer “S1ngle” en “Bloedverwanten”). Hij is tevens een van de mensen achter het succes van de 21e-eeuwse variant van “’t Schaep met de 5 pooten” en al zijn spin-offs, en naar nostalgie hangende televisieseries als “Moeder, ik wil bij de revue”. In datzelfde genre – de muzikale tragikomedie – komt Gosschalk nu met de speelfilm ‘De zevende hemel’ (2016), melodrama op z’n Hollands, met een sterrencast en bomvol meezingers. Voor de vele fans van series als “’t Schaep” niet te versmaden, ondanks de verre van vlekkeloze uitvoering.

De zevende hemel is de naam van het Italiaanse restaurant in Amsterdam dat Maria (Henriëtte Tol) en Max (Huub Stapel) Rossi al bijna vijfendertig jaar runnen. En ja, dat naderende jubileum zorgt voor de nodige spanningen. Maria en Max hopen straks hun oude dag te kunnen gaan slijten in Italië. Dochter Eva (Halina Reijn) heeft zich opgeworpen om de zaak, samen met haar echtgenoot Bart (Ruben van der Meer), over te nemen van haar ouders, maar dat loopt niet helemaal zoals gepland. Haar jongere broertje Matthijs (Jan Kooijman) houdt zich ver van het restaurant en stort zich met zijn vriendinnetje Julia (Noortje Herlaar) liever op quasi-kunstzinnige zaken. En dan is er nog de oudste broer Paul (Thomas Acda), die na een heftig conflict over het al dan niet overnemen van het restaurant het contact met zijn ouders verbroken heeft en voor zichzelf is begonnen. Als Maria dan ook nog het bericht krijgt dat ze ernstig ziek is en niet lang meer te leven heeft, is haar grootste wens om nog één keer met het complete gezin aan tafel te zitten en gezellig samen een hapje te eten. Maar zie al die koppige individuen maar eens op één lijn te krijgen…!

‘De zevende hemel’ rijgt de Nederlandstalige meezingers aaneen en veel hits van artiesten als Marco Borsato, De Dijk, Guus Meeuwis en Nick en Simon passeren de revue. De liedjes sluiten aan bij de gebeurtenissen van dat moment en de belevingswereld van het personage dat het lied zingt, maar voegt negen van de tien keer weinig toe. We weten namelijk allang al hoe de personages zich voelen; we hebben geen smartlap nodig om dat nog extra te benadrukken. Dat de acteurs spontaan in gezang uitbarsten went overigens snel, en dat niet iedereen even goed kan zingen hindert niet; eigenlijk is het best prettig dat het allemaal niet zo gepolijst is, omdat het de personages weerbarstiger en kwetsbaarder maakt. ‘De zevende hemel’ heeft geen origineel verhaal, blijft te veel aan de oppervlakte en de personages zijn erg standaard. De film moet het dan ook hebben van de sfeer en die is prima. De talentvolle cast, met verder ook nog Tjitske Reidinga en Huub van der Lubbe, heeft zichtbaar plezier gehad bij de opnamen en straalt dat ook uit. Dat maakt deze film sympathiek.

Hoewel er best het een en ander aan schort, weet ‘De zevende hemel’ toch de juiste snaar te raken. Het is met name aan de enthousiaste cast te danken dat deze muzikale tragikomedie de moeite waard is. Verstand op nul en meezingen is het devies!

Bioscooprelease: 24 november 2016
DVD- en blu-ray-release: 15 maart 2017