De zomer van de wolf – Ulvesommer (2003)

Regie: Peder Norlund | 83 minuten | avontuur, drama, familie | Acteurs: Julia Pauline Boracco Braathen, Jørgen Langhelle, Line Verndal, Samuel Fröler, Niklas James Knudsen, Ingar Helge Gimle, Aksel Hennie, Robert Skjærstad, Frank Robert Andreassen, John Ivar Bye, Harald Dal, Åsne Seierstad, Arild Svensgam

Het gelijktijdig produceren van films met een zelfde thema kan nogal eens voor problemen zorgen voor een van de twee. Maar dat hoeft niet. In 2003 kwam het Zweedse ‘Misa en de wolven’ (‘Misa mi’) uit, over een meisje dat moet zien om te gaan met de dood van haar moeder en het feit dat haar vader alweer een nieuwe vriendin heeft. Op vakantie bij haar oma krijgt ze een bijzondere vriendschap: met een wolf en haar twee pups. In datzelfde jaar bracht buurland Noorwegen ‘De zomer van de wolf’ (‘Ulvesommer’) uit. ‘De zomer van de wolf’ gaat over Kim, die haar vader heeft verloren bij een klimongeluk en in de schitterende natuur van Noorwegen een onwaarschijnlijke vriendschap sluit met een moederwolf en haar pup. De overeenkomsten tussen de twee films zijn tot op zekere hoogte zo groot, dat het lijkt of de eerste draft van het scenario aan twee partijen is verkocht… Toch werden beide films gelukkig op hun eigen merites beoordeeld.

De dood van haar vader heeft verder geen invloed op Kims liefde voor de klimsport: ze is erg fanatiek en er van overtuigd dat ze een voor ervaren klimmers bestemde bergwand in haar eentje kan tackelen. Kims moeder fladdert sinds ze weduwe is zo snel van vriendje naar vriendje, dat zij en Kim ze niet eens meer uit elkaar kunnen houden.

Kim is erg zelfstandig en eigengereid. Om de gevoelens van anderen, met name die van haar moeder, maar ook die van leeftijdgenootje Mads, geeft ze niet. Wanneer haar bergklimkamp niet doorgaat wegens te weinig belangstelling, en haar moeder met haar nieuwste verovering een paar dagen er op uit trekt, neemt ze al snel de beslissing om de gevaarlijke rotswand te gaan beklimmen. Via Mads regelt ze een alibi en binnen een mum van tijd hangt ze in de touwen. Ondertussen maken we kennis met een stel herders. Ze hebben last van een wolf die hun kudde uitdunt. Er wordt op het dier gejaagd en het raakt gewond.

Wanneer Kim ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch ten val komt, raakt ze buiten bewustzijn. Na een paar uur komt ze bij en sleept ze zichzelf naar een vervallen houten schuurtje. Laat dat nu net de plek zijn waar de wolf ook haar toevlucht heeft genomen… Als de voortvarende tiener er achter komt wat de herders van plan zijn, is er voor haar maar één oplossing: ze brengt de wilde dieren over de grens met Zweden. Daar is het jagen op wolven namelijk verboden. Maar is Kim wel op tijd? En hoe kan het dat de jagers steeds exact weten waar ze is?

‘De zomer van de wolf’ is een spannende jeugdfilm. Het verhaal mag dan redelijk voorspelbaar zijn – je twijfelt geen moment of Kim zal slagen in haar bedoelingen -, het is wél meeslepend en voorspelbaarheid is geen ernstig vergrijp in het genre familiefilm. De filmmakers deinzen er bovendien niet voor terug Kim in écht gevaarlijke situaties te brengen, zo is een van de herders een nogal onvoorspelbaar typetje, die erg jonge of gevoelige kijkers wellicht angst in zal boezemen. De onderlinge verhoudingen tussen de personages zijn geloofwaardig. Kim is een meisje om wie je wel móet gaan geven, haar acteerwerk is fris en overtuigend. Jammer dat actrice Julia Boracco Braathen zich na deze film niet veel meer heeft laten zien voor de camera. Haar interactie met de wolf (naar verluidt is de film met échte, zij het uiteraard getrainde, wolven opgenomen en geen honden, wat je misschien zou verwachten) is roerend. De mooie opnamen in de natuur zijn goed voor het onmiddellijke verlangen een reis naar Noorwegen te boeken – of op zijn minst een boswandeling in de buurt te maken. ‘De zomer van de wolf’ is een uitstekende Noorse avonturenfilm, die in 2003 de Cinekid-publieksprijs won.

‘De zomer van de wolf’ verschijnt dinsdag 19 februari 2013 op DVD.