Dead End (1999)

Regie: Iren Koster | 95 minuten | thriller | Acteurs: William Snow, Victoria Hill, Matthew Dyktynski, Peter Hardy, Michael Edward-Stevens, Terry Kenwrick, Max Fairchild, Tess Masters, Natalie Bate, Gary Files

‘Dead End’ is een thriller van regisseur Iren Koster met een flinterdun en afgezaagd verhaal. Todd Russel (William Snow) is een voormalig politieman. Nadat hij een reeks moorden, gepleegd door een seriemoordenaar, niet kan oplossen neemt hij ontslag en legt zich toe op het schrijven van misdaadboeken. Hij is succesvol in zijn nieuwe beroep en is er aan toe om het verleden achter zich te laten en met zijn vriendin te gaan trouwen. Een gesetteld en rustig leven, dat is wat hij wil. Juist op dat moment lijkt de seriemoordenaar na een stilte van tien jaar, weer actief te worden. Er worden moorden gepleegd die onder dezelfde omstandigheden plaatsvinden als de serie moorden van tien jaar daarvoor. Opnieuw slaagt de politie er niet in om de dader te pakken te krijgen. Ze zitten op dood spoor, de enige aanwijzingen die ze hebben leiden naar Russel als de mogelijke moordenaar.

Dergelijke ingrediënten zijn weliswaar niet origineel, maar zouden een spannende film kunnen opleveren. Helaas. Halverwege het verhaal is het al duidelijk hoe het zal gaan aflopen. Echt spannend wordt het verhaal nergens. Dodelijk voor een thriller. Zowel thematiek, wendingen als plot zijn voorspelbaar en voor de hand liggend. Het filmscript was van de hand van de regisseur Iren Koster zelf. Een typisch voorbeeld van de schoenmaker die bij zijn leest zou moeten blijven.

Een opvallende rol, in de negatiefste zin van het woord, vervult de mierzoete filmmuziek. Muziek vergelijkbaar met die van de zichzelf op synthesizer begeleidende zanger op de tuttigste en minst smaakvolle bruiloft waar je ooit geweest bent. Je vraagt je tijdens het kijken naar de film af wie het in zijn hoofd gehaald heeft om deze meneer te vragen om de filmmuziek te verzorgen. De aftiteling levert het bijna hilarische antwoord. Iren Koster himself was zowel de liedjesschrijver als muzikant, als zanger.

‘Dead End’ is de egotrip van Iren Koster. En dan ook nog een heel slecht gelukte ego-trip. De enige conclusie die getrokken kan worden na het bekijken ervan, is dat deze meneer een slecht inzicht in zijn talenten, of liever gezegd het ontbreken hiervan, heeft. Regisseur, producer, script-schrijver, componist en zanger staat dan misschien wel indrukwekkend op een visitekaartje, maar het resultaat van het uitvoeren van al deze functies tegelijkertijd heeft geleid tot een verre van indrukwekkend resultaat.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 1.5