Dead in Tombstone (2013)

Regie: Roel Reiné | 100 minuten | actie, fantasie, horror, western | Acteurs: Danny Trejo, Mickey Rourke, Anthony Michael Hall, Dina Meyer, Richard Dillane, Colin Mace, Emil Hostina, Ovidiu Niculescu, Ronan Summers, Edward Akrout, Radu Andrei Micu, James Carroll Jordan, Daniel Lapaine, George Remes, Tomi Cristin, Dan Badarau, Corneliu Ulici, Claudiu Trandafir, Radu Iacoban, Catalina Grama, Miriam Rizea, Constantin Barbulescu, Ioan Ionescu, Razvan Oprea

Danny Trejo heeft een karakteristieke tronie die hem geen windeieren heeft gelegd. De Mexicaan met de pokdalige huid en boze blik was tot bijrolspeler in de mindere B-film veroordeeld, totdat Robert Rodriguez hem ontdekte en een hoofdrol gaf in cultclassic ‘Machete’. Sindsdien krijgt Trejo veelvuldig hoofdrollen in B-films aangeboden. Zo ook in ‘Dead in Tombstone’. Niemand minder dan ‘onze’ Roel Reiné blikte deze Western met horrortrekjes in. Lullig of leuk?

In ‘Dead in Tombstone’ draait het om Guerrero Hernandez (Danny Trejo). Deze outlaw wordt bedrogen door zijn halfbroer Red (Anthony Michael Hall) en laat daarbij het leven. Game over? Niet dus! De duivel (Mickey Rourke) sluit een deal met de dode antiheld. Hernandez keert terug uit het hiernamaals en is vastbesloten om wraak te nemen.

‘Dead in Tombstone’ is bedoeld als videovoer. Het is duidelijk nooit de intentie van de makers geweest om er een bioscoopwaardig product van te maken. Ondanks het beperkte budget heeft Reiné toch vrij grote namen weten te strikken. Naast Trejo valt ook Rourke op. Laatstgenoemd acteur had een korte opleving, nadat hij internationale lof ontving voor zijn fenomenale vertolking van Randy ‘The Ram’ Robinson in ‘The Wrestler’ uit 2008. Helaas is Rourke er niet in geslaagd om daarna echt wat noemenswaardig neer te zetten. Zijn bijdrage aan deze western is dan ook niet zo noemenswaardig. Zonde, want hij kan wel acteren. Een gemiste kans.

Over gemiste kansen gesproken: Reiné had een aardig script in handen, maar de warrige vertelstijl en het nodeloze tijdrekken (vertaald in een aantal overbodige slow motion scènes) zorgen voor verveling. Het boeit je niet wat er met de personages gebeurt. Daarnaast is Trejo ook geen charismatische man. Hij heeft een geweldige schurkenkop, maar zijn bereik als acteur is erg klein. Hall is grappig, maar ook hij kan weinig met zijn beperkte rol. Reiné heeft wel een verzorgde film gemaakt. De belichting en cameravoering zijn niet verkeerd en ook de soundtrack kan er mee door. Het is alleen zo liefdeloos. Niemand had echt zin in deze film. Het is een moetje.

‘Dead in Tombstone’ is aardig tijdverdrijf voor een druilerige zondagmiddag, maar niet meer dan dat.

DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2013