Dead Like Me: The Movie – Dead Like Me: Life After Death (2009)

Regie: Stephen Herek | 87 minuten | komedie, fantasie | Acteurs: Ellen Muth, Britt McKillip, Callum Blue, Sarah Wynter, Jasmine Guy, Christine Willes, Cynthia Stevenson, Henry Ian Cusick, Crystal Dahl, Jordan Hudyma, Vlasta Vrana, Shenae Grimes, James Bradford, Danette Mackay, Luis Oliva, Michel Perron, Jennifer Rae Westley, Mélanie St-Pierre, Jade Carpenter

De tv-serie “Dead Like Me” kende een groot aantal enthousiaste fans, maar werd toch in 2004 gecancelled na twee seizoenen. De show ging over de achttienjarige college drop out Georgia ‘George’ Lass (Ellen Muth), die tijdens de lunchbreak op de eerste dag van haar nieuwe baan, dodelijk getroffen werd door een vallende wc-bril uit een ruimteschip. George wordt lid van de grim reapers, doden die voort blijven leven in een ander lichaam en wiens taak het is de ziel van een andere stervende het lichaam te laten verlaten voor diegene doodgaat. De serie focust zich in nog geen dertig afleveringen op George en haar nieuwe collega’s, allen ervaren grim reapers, de relatie met haar baas Rube (Mandy Patinkin) en hoe George’s familie (vader, moeder, elfjarig zusje Reggie) omgaat met haar dood. Omdat de serie vrij abrupt stopte leefden er nog veel onbeantwoorde vragen bij de fans. Drie jaar later werd de kans gecreëerd de serie nieuw leven in te blazen door middel van een film.

Zal ‘Dead Like Me: The Movie’ deze trouwe kijkers tevreden stellen en misschien zelfs nieuwe fans opleveren? Een groot deel van de cast hapte enthousiast toe, de grootste namen die ontbreken zijn die van Laura Harris (Daisy) en Rube (Mandy Patinkin). Liefhebbers van de serie zullen teleurgesteld zijn dat de rol van Daisy door Sarah Wynter vertolkt wordt, maar nog meer dat het anker van de serie, Rube, hier helemaal geen rol in speelt: hij is juist vervangen door een nieuwe baas, Cameron Kane (Henry Ian Cusick, bekend van “Lost”), die een wat modernere manier van werken dan zijn voorganger erop nahoudt: weg zijn de gele post-it blaadjes, de reapers krijgen nu hun instructies door middel van PDA’s. Deze nieuwe manier van leiding geven bevalt de reapers niet, hoewel al blijkt al gauw dat George alleen staat in haar mening.

De reapers komen er achter wat er gebeurt als zij de regels niet volgen: zo berooft Mason een overvaller en doet niets met de neergeschoten winkelier, Roxy ziet het redden van een man als middel om eindelijk te promoveren en George bemoeit zich met “haar” slachtoffer als blijkt dat haar zus verliefd op hem is. Deze verhaallijn krijgt overigens de meeste aandacht, wanneer George Reggie vertelt wat er met haar gebeurd is sinds haar dood. Het zijn de meest interessante scènes van de film en het zorgt zelfs voor wat emotionele momenten, maar verder is ‘Dead Like Me: The Movie’ het slachtoffer van een slecht uitgewerkt en oppervlakkig script. Het zich niet houden aan de regels heeft namelijk niet zoveel impact als wordt gesuggereerd, er zit geen urgentie achter. Daarnaast doet het gebrek aan de scherpe humor, die de serie kenmerkte, de film de das om. Het is duidelijk dat de makers op twee paarden hebben gegokt: nieuwe zieltjes winnen en bestaande fans tevreden stellen. Dat zij op beide fronten niet geslaagd zijn is erg jammer.