Dead Survivors (2010)

Regie: David Brückner | 80 minuten | horror | Acteurs: Michael Krug, Julia Köhler, Tino Dörner, Ida Marie Unger, Stephan König, Vitaliy Kühne, Marie Weigt, Forgó Tamás, Romy Schreiber, Heinrich Kus, Alexander Mende, Jens Nier, Falko Kleinert

‘Lights, camera, bratwurst!’ Bereid je voor op een onvervalst Duits feestje met ‘Dead Survivors’, de enige echte ‘Resident Evil’ rip-off met nasynchronisatie, afgrijselijke one-liners en een berg aan karate-moves waar je u tegen zegt. Het zou zomaar de Duitse comedy van het jaar kunnen worden, ware het niet dat de heer Bruckner het zelf niet doorheeft…

Probleem is namelijk dat ‘Dead Survivors’ helemaal geen comedy is, maar een poging om met nul-komma-nul budget een hommage (en dat is een zeer vriendelijke benaming) te maken van de hiervoor genoemde survival horror-game. Dat levert een film op die afgrijselijk en geniaal is tegelijkertijd, want zulke goede camp hebben we sinds de monsterfilms van de jaren 50 niet meer gezien!

In ‘Dead Survivors’ gaan we op pad met Chris Burnside, een net iets te dikke semi-soldaat die een groepje overlevenden naar de veiligheid moet begeleiden na het uitbreken van een zombie-plaag. Erg goed is hij er niet in, want al in een van de eerste scènes leren we dat door hem iemands moeder door zombies is opgevreten. Voor de goede orde: dan moet de reis nog beginnen, dus wens Chris zijn volgelingen maar succes!

Natuurlijk duurt het niet lang voordat het gezelschap enkele zombies tegenkomt en dan begint de lol pas echt, want Chris blijkt niet alleen een door de zuurkool geverfde soldaat te zijn. Nee, Chris is -uiteraard – ook martial arts expert en dus worden binnen no-time al de eerste zombies met de hand in mootjes gehakt, daarbij standaard gevolgd door een one-liner die je moet horen om te geloven hoe slecht deze is. Tel daarbij op dat Chris en zijn kornuiten het ook nog eens aan de stok krijgen met een groepje militairen en je begrijpt dat er genoeg nepbloed vloeit in deze film om een gemiddelde feestwinkel van een goede jaaromzet te voorzien.

De vraag is natuurlijk hoe lang zoiets leuk blijft en het goede nieuws is: best lang! Zoals gezegd heeft David Bruckner (die de film ook ‘schreef’) namelijk het verhaal van ‘Resident Evil’ compleet gejat, inclusief alle twists en onthullingen die ruim tien jaar geleden al in het spel verwerkt zaten (onder de karakters bevinden zich zelfs enkelen die de naam van de ‘RE’ personages dragen…). Dat betekent dat je naast zombies en doorgedraaide militairen ook nog kunt rekenen op kwaadaardige doktoren die voor een ‘mysterieus’ farmaceutisch bedrijf werken. Drie keer raden wat men aantreft als men uiteindelijk toch dat oude herenhuis binnen gaat. Precies! Het is genetische experimenten wat de klok slaat, alleen dan minder spannend dan het ooit op de Playstation was.

Hoe dan ook roept de film vooral heel erg zin op om die klassieke game weer eens van stal te halen, want in alles doet de film aan de ‘Resident Evil’ reeks denken. De personages, de plot, de locaties, het is allemaal een-voor-een overgenomen en waarschijnlijk is slechts de kwaliteit van de film de reden geweest dat gamesdeveloper Capcom geen rechtszaak is begonnen. Van het ontbreken van een gevoel voor humor kun je Capcom dus niet betichten. Rest slechts het probleem om sterren te gaan toekennen aan dit misbaksel van een film, want eigenlijk is ‘Dead Survivors’ te slecht voor woorden en verdient de film geen enkele waardering. Gebaseerd op de lol die je er desondanks mee kunt beleven is een bescheiden 3,5 ster toch op z’n plaats. Kom alleen niet klagen dat je niet gewaarschuwd was!

Sander Colin

DVD-release: 14 mei 2012