Death Race (2008)

Regie: Paul W.S. Anderson | 89 minuten | actie | Acteurs: Jason Statham, Joan Allen, Tyrese Gibson, Ian McShane, Natalie Martinez, Max Ryan, Jason Clarke, Frederick Koehler, Jacob Vargas, Justin Mader, Robert LaSardo, Robin Shou, Benz Antoine, Danny Blanco, Christian Paul, Janaya Stephens, Marcello Bezina, Jere Gillis, John Fallon, Bruce McFee, Cory Fantie, Russell Ferrier, Anna-Marie Frances Lea, Dan Jeannotte, Melantha Blackthorne, Lydie Bounay, Carolyn Day, Marie France Denoncourt, Nathalie Girard, Sharlene Roye

‘Death Race’ is een remake van Roger Cormans film ‘Death Race 2000′ uit 1975, een film waarin straatraces gehouden worden en voetgangers die overreden worden voor bonuspunten zorgen. De kampioen van de straatraces krijgt tijdens één van de races wroeging terwijl zijn rivalen achter hem aanzitten en er een samenzwering is op de races te stoppen. Regisseur Paul W.S. Anderson heeft dat verhaal aangepast en het principe van voetgangers overrijden voor punten en de samenzwering eruit gehaald. De film speelt zich nu later af, in het jaar 2012. Andersons visie op het jaar 2012 is niet positief. Het is een donkere grauwe wereld waarin criminaliteit hoogtij viert. Gevangenissen zijn particulieren bedrijven geworden waar de zogeheten death races gehouden worden. Directrice Hennessy verdient goud geld met het uitzenden van de races. Elke gevangene die vijf races wint mag het pand verlaten. Onder het motto “alles voor de kijkcijfers” zorgen niet alleen de coureurs voor dodelijke slachtoffers, ook directrice Hennesy draait haar hand er niet voor om haar gevangenen te laten sterven op het circuit.

‘Death Race’ kan beschouwd worden als een echte popcorn film, een film die geen zinnig en logisch verhaal bevat maar waar het puur gaat om de actie en het brute geweld. Dit is ongetwijfeld de bedoeling geweest van Anderson. Na het werken aan films als ‘Resident Evil’ als regisseur en producent van de film ‘D.O.A.: Death or Alive’ is het duidelijk dat Anderson een voorliefde heeft voor verfilmingen van videogames. Niet zo verrassend dus dat ‘Death Race’ ook wegkijkt als een soort game. De manier waarop de coureurs geïntroduceerd worden voordat de race begint en door de spelregels van de race zelf werkt hieraan mee. Tijdens de races hebben de coureurs verschillende wapens aan boord, zo hebben ze rook, napalm en machinegeweren die alleen geactiveerd kunnen worden door over een lichtgevende plaat te rijden. Vervolgens kunnen de coureurs hun wapens tegen elkaar gebruiken. Er wordt hierbij uiteraard veel geweld gebruikt en dat is ook de hele bedoeling van ‘Death Race’.

Toch is het van belang om in een film niet alleen actie te stoppen maar ook aandacht te besteden aan het verhaal en het creëren van interessante personages. Dit is een punt waar Anderson toch te kort schiet. Jason Statham, vooral bekend uit films als ‘The Transporter’ en zijn opvolger en ‘Crank’, heeft de hoofdrol gekregen van Jensen Ames. Ames is een goedaardige man die onschuldig de bak in draait voor de moord op zijn vrouw. Statham speelt vrijwel op de automatische piloot en speelt daarmee zonder problemen een sympathieke stoere man die geen andere keuze heeft dan meedoen aan de race. Hij is uit op wraak voor de moord op zijn vrouw. Wanneer hij erachter komt dat de dader zich binnen de gevangenismuren bevindt, wilt hij niets liever dan wraak nemen. Deze drijfveer zorgt echter nauwelijks voor spanning in de film. De andere personage zijn het noemen niet waard, het zijn stuk voor stuk oppervlakkige karakters die niets toevoegen aan de film.

De beste van de cast is zonder meer Joan Allen. Zij vertolkt de rol van gevangenisdirectrice Hennessy. Zij is een uitstekende actrice en het is dan ook een groot raadsel waarom zij in deze film speelt. Met een ijzige blik in haar ogen geeft zij alleen maar bevelen. Daarbij heeft ze knullige teksten als ‘Activate weapons’. Omdat haar rol oppervlakkig en eenzijdig is kan ook zij de film niet meer allure geven. Dat zij geen degelijke rol heeft is zonde voor een actrice van haar kaliber.

Uiteindelijk doet ‘Death Race’ zich voor als een stoere actiefilm maar is het uiteindelijk meer een lege huls, die louter bestaat uit actiescènes en autoraces, een film die nergens echt spannend wordt. Voor de liefhebbers van standaard actiefilms met weinig inhoud zal deze film vermakelijk zijn. Wie van films houdt die meer bieden dan zinloos geweld kan ‘Death Race’ beter overslaan.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 2 oktober 2008