Death Squad – 2047: Sights of Death (2014)

Regie: Alessandro Capone | 90 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Danny Glover, Daryl Hannah, Michael Madsen, Stephen Baldwin, Rutger Hauer, Neva Leoni, Kai Portman, Timothy Martin, Benjamin Stender, Maurizio Tesei, Mario Opinato, Marco Bonini, Maggie Parto, Riccardo Cicogna

‘2047: Sights of Death’ is in Nederland uitgebracht onder de nog meer inwisselbare, nietszeggende titel ‘Death Squad’. Dit in combinatie met de bekende namen in de cast, naast de hierboven genoemde sterren zien we ook B-filmbekenden Michael Madsen en Daryl Hannah, geven al aan dat je niet al te hoge verwachtingen hoeft te hebben ten aanzien van de kwaliteit van deze film. Wanneer je met die instelling naar ‘Death Squad’ gaat kijken, valt er wellicht nog wel wat lol te halen uit dit misbaksel.

Goed, 2047 dus, het jaar waarin ‘Death Squad’ zich afspeelt (maar het had net zo goed 2025 kunnen zijn. Of 2268). De aarde zoals we die nu kennen bestaat niet meer. Zowel steden als bossen zijn verworden tot een radioactief woestijnlandschap, waar ziekte, dood en verderf heerst. Zonder bescherming kun je niet vrij rondlopen in deze besmette omgeving, en als je niet tijdig medicatie krijgt ga je al hallucinerend dood. De planeet is onder leiding van een totalitair regime, dat net zo corrupt is als het schijfje waarop deze film staat glimt, maar natuurlijk is er verzet.

Ryan Wilburn (Stephen Baldwin) en Sponge (Danny Glover) zijn zo ongeveer de laatsten van dit verzet, dat zich Green Army noemt. Ryan is op een levensgevaarlijke missie gestuurd om bewijsmateriaal van de misdadige activiteiten van de regering te halen, zodat de regering eindelijk een poot minder heeft om op te staan. Ryans vliegtuig stort echter neer in een besmet gebied en Ryan zoekt contact met Sponge op een manier zodat iedereen weet waar ie zit, ook de regering. Waarom hij dat doet, blijft onduidelijk. In plaats van een commando op Ryan af te sturen, besluit de hooggeplaatste colonel Asimov (Rutger Hauer) er zélf met een aantal medewerkers op af te gaan. Waarom hij dat doet, blijft onduidelijk. Lukt het Ryan om uit handen te blijven van de regering, de dood en het bewijsmateriaal te redden?

Het gaat met ‘Death Squad’ al fout bij het scenario. Het verhaal is onuitgewerkt en vol onlogica. Het grauwe toekomstbeeld dat geschetst wordt is niet overtuigend. De verschrikkingen van de ramp die zich voltrokken heeft waardoor er niet zonder het paardenmiddel antirad rondgelopen kan worden, komen niet goed uit de verf. De computers waar Sponge op zit te werken, waren in de jaren negentig van de vorige eeuw al niet meer ‘sciencefiction-waardig’, laat staan in 2047. Vanwege Sponge’s relatie met Ryan is zijn personage waarschijnlijk bedoeld om Ryan, de held van het verhaal, iets menselijks mee te geven, maar Sponge’s onsamenhangende gemompel aan het begin van de film voegt al even weinig toe als zijn karakter.

Vrouwen komen er maar bekaaid af, zo komt een prostituee nadat ze Michael Madsens personage oraal bevredigd heeft, aan haar bloederig eind en ook Daryl Hannah, die op zich een sterke rol heeft, moet zich seksuele insinuaties laten welgevallen (die van Hauer spannen de kroon). Dankzij Tuag (Neva Leoni), de gemuteerde jonge vrouw, die Ryan woordeloos helpt bij zijn missie, zit er nog iets van spanning en mysterie in het verhaal, maar het overgrote deel van de cast worstelt zich met een duidelijke blik op hun bankrekening door de krakkemikkige dialogen. Volgens de inlay is ‘Death Squad’ een hommage aan de actiefilms van de jaren tachtig, in de traditie van ‘The Expendables’, maar dat is nogal vergezocht.

Waardering: 1.5

DVD- en blu-ray-release: 24 juli 2015