Debug (2014)

Regie: David Hewlett | 86 minuten | horror, science fiction | Acteurs: Tenika Davis, Adrian Holmes, Kerr Hewitt, Kyle Mac, Sidney Leeder, Jadyn Wong, Adam Butcher, Jason Momoa, Jeananne Goossen, Jessica Phillips, Allison Brennan, Dylan Harman, Kate Hewlett, Nathaniel Bacon Meher Pavri, Alex Mallari Jr.

Als je beweert dat er zo weinig intelligente sciencefictionfilms gemaakt worden, moet je wel heel erg zeker van jezelf zijn wanneer je zélf een poging waagt. Door ook nog eens expliciet aan te geven dat je film zich moet kunnen meten met Stanley Kubricks meesterlijke ‘2001: A Space Odyssey’, begeef je je op glad ijs. Niet alleen dat, je rechtvaardigt dat mensen je film affakkelen op basis van te grote pretenties. David Hewlett, schrijver en regisseur van ‘Debug’, lijkt in een korte achter-de-schermen-documentaire bij de Blu-ray-uitgave van de film volkomen oprecht te denken dat hij een briljante film aan het maken is. Het eindresultaat is echter tamelijk bedroevend te noemen.

De regisseur is een jeugdvriend van Vincenzo Natali en heeft ook in diens cultklassieker ‘Cube’ uit 1997 gespeeld. Anders dan Natali weet Hewlett echter niet met een intrigerend concept te komen. Een groep veroordeelde hackers moet een ruimtevrachtschip op drift ‘schoonmaken’, dat wil zeggen: alle software netjes opschonen. Want die heeft de neiging een eigen leventje te gaan leiden, of zo. Het hoe en wat wordt nooit helemaal duidelijk, behalve dan dat Hewlett zich de software blijkbaar voorstelt als een soort organisme. Programma’s hebben een gezicht en er kan met ze gecommuniceerd worden. En één zo’n programma – een stukje beveiligingssoftware met het uiterlijk van Jason Momoa (Khal Drogo uit “Game of Thrones”) – is dusdanig op hol geslagen dat hij het hele schip heeft overgenomen en de verse schoonmaakploeg als vijand ziet.

Wie nu denkt dat Hewlett geïnteresseerd is in filosofische overpeinzingen over de ‘geest in de machine’, of wat het is om mens te zijn, heeft het lelijk bij het verkeerde eind. Wat het menselijk (danwel machinaal) denken betreft, grossiert de film in platitudes. De personages zijn zo eendimensionaal als maar kan en de enige verdieping die Hewlett nog probeert aan te brengen (iemand heeft zich als hacker voorgedaan om de ware ‘crimineel’, zijn geestelijk gehandicapte broer, te beschermen) doet vooral lachwekkend en misplaatst aan. De onderlinge interactie tussen de verschillende veroordeelden is van het niveau kleuterschool (‘Meester, hij pest mij.’ – ‘Nietwaar, jij begon!’), wat extra opvalt door het overwegend houterige acteerwerk.

‘Debug’ probeert zich te gedragen als een thriller, door het beveiligingsprogramma alle aanwezigen op het vrachtschip te willen laten elimineren op een dusdanige manier, dat hij (het?) in hun laatste moment van doodsangst hun wezen over kan nemen. Eén voor één gaan de hackers voor de bijl. Maar de onheilspellendheid (zoals bijvoorbeeld in ‘Event Horizon’) is ver te zoeken. Hewlett weet domweg geen duistere sfeer neer te zetten. Echte spanning blijft achterwege. Ter afleiding laat hij dan maar volstrekt onfunctioneel elk vrouwelijk bemanningslid in haar ondergoed eindigen. Want dat is immers waar je een intelligente film aan kunt herkennen.

Misschien gemeen om alvast te verklappen, maar het domste heeft Hewlett voor het laatst bewaard. Een van de hackers uploadt een digitale versie van zichzelf in het mainframe van het schip, om gezellig wat karatemoves uit te wisselen met de digitale bad guy. Los van de matige choreografie, slaat het gevecht werkelijk helemaal nergens op en is het vooral een aanval op de intelligentie van de kijker.

Alleen als je het idee van een intelligente ruimtethriller loslaat en de film neemt voor wat hij is – een dom stukje popcornvermaak, valt er nog best wel wat lol aan te beleven. En is het juist fijn dat Adrian Holmes als drugsverslaafde gevangenbewaarder zwaar overacteert en dat Jeananne Goossen een push-upbeha draagt onder haar overall. Maar met ‘2001: A Space Odyssey’ heeft ‘Debug’ volstrekt niets van doen.

Wouter de Boer

‘Debug’ verschijnt dinsdag 14 april 2015 op DVD en blu-ray.