December Boys (2007)

Regie: Rod Hardy | 105 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Daniel Radcliffe, Lee Cormie, Christian Byers, James Fraser, Jack Thompson, Teresa Palmer, Sullivan Stapleton, Victoria Hill, Max Cullen, Kris McQuade, Ralph Cotterill, Frank Gallacher, Paul Blackwell, Judi Farr, Carmel Johnson

De eerste grote filmrol van Daniel Radcliffe naast zijn rol in de Harry Potter-reeks, met dit feit wordt uitgebreid geadverteerd voor de film ‘December Boys’. Dat is niet zo heel vreemd, want veel andere lokkertjes heeft ‘December Boys’ niet. Het drama, gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Noonan, is op zichzelf niet interessant genoeg.

‘December Boys’ vertelt het verhaal over vier jongens uit een weeshuis in Australië in de jaren 60 van de vorige eeuw. Allen zijn in december geboren, daarom worden ze de decemberjongens genoemd. Vanuit het weeshuis krijgen ze de mogelijkheid om op vakantie te gaan naar een klein plaatsje aan de kust. Hier doet zich totaal onverwacht een mogelijkheid tot adoptie voor een van de vier voor. De jongens krijgen daarnaast te maken met verschillende gevoelens, die horen bij opgroeien, waaronder jaloezie en verliefdheid. Helaas worden alleen de karakters van Maps (Daniel Radcliffe) en Misty (Lee Cormie) gedurende de film enigszins uitgewerkt. Spit (James Fraser) en Sparks (Christian Byers) hangen er eigenlijk maar een beetje bij en komen in het verhaal nauwelijks echt aan bod.

Regisseur Rod Hardy loopt in ‘December Boys’ te rommelen met verschillende stijlmiddelen. Dit maakt de film chaotisch en verwarrend. Misty lijkt in het begin het verhaal over de vier knapen te vertellen, maar dit wordt niet consequent volgehouden. Hierdoor werkt het verwarrend als Misty weer eens het woord neemt. Ook het einde van de film zit slecht in elkaar. Net nadat het adoptieprobleem op simpele wijze wordt opgelost, komen Misty, Spark en Spit als oudere mannen weer terug bij de baai waar ze ooit hun zomer doorbrachten. Het lijkt er sterk op dat Hardy dit einde aan ‘December Boys’ gebreid heeft, omdat hij niet wist hoe hij anders een einde moest maken aan de bijzondere vakantie van de vier jongens.

Helaas weet ‘December Boys’ niet te overtuigen, daarvoor is het coming of age verhaal simpelweg niet goed genoeg uitgewerkt. De schitterende locatie is niet voldoende om de aandacht vast te houden. Met name de matige regie van Hardy maakt dat Daniel Radcliffe in ‘December Boys’ niet de mogelijkheid krijgt om eens indruk te maken in een totaal andere rol dan die van Harry Potter.

Wietske Uneken