Decision to Leave – Heojil kyolshim (2022)

Recensie Decision to Leave CinemagazineRegie: Park Chan-wook | 138 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Tang Wei, Park Hae-il, Go Kyung-Pyo, Lee Jung-hyun, Teo Yoo, Jeong Min Park, Hak-joo Lee, Seo Hyun-woo, Yi-Seo Jung, Yong-woo Park, Seung-mok Yoo

‘Decision to Leave’ is de nieuwste film van Park Chan-wook, het brein achter hypergewelddadige films als ‘Joint Security Area’ (2000), ‘Sympathy for Mr. Vengeance’ (2002), ‘Oldboy’ (2003) en ‘Thirst’ (2009). Samen met regisseurs als Kim Ki-duk en Lee Chang-dong, en lang voor het internationale succes van Bong Joon-ho’s ‘Parasite’ (2019), maakte hij naam voor zichzelf gedurende de zogeheten Korean New Wave. Hij vestigde zich binnen enkele jaren als een van de meest veelbesproken filmmakers binnen het arthouse-circuit en leverde een belangrijke bijdrage aan het feit dat Zuid-Koreaanse films werden aangemerkt als de meest opwindende en vermaarde producties uit Azië, vooral in de jaren na de millenniumwisseling.

Met ‘Decision to Leave’, waarmee Park Chan-wook de prijs voor beste regie won op het filmfestival van Cannes, slaat de cineast een ietwat andere richting in. In vergelijking met zijn voorgaande films is zijn nieuwste prent een stuk bedaarder. Het gebruikelijke bloedvergieten is ingeruild voor een flinke dosis sensualiteit; hoewel nooit volledig expliciet van aard, zoals in zijn psychologische kostuumdrama ‘The Handmaiden’ (2016). In de kern draait het verhaal van ‘Decision to Leave’ over het ongewone doch vertederende liefdesverhaal tussen een politiedetective en een moordverdachte. De precisie waarmee Park Chan-wook dit verhaal vertelt is verbluffend: de Zuid-Koreaanse filmmaker heeft opnieuw een juweeltje afgeleverd.

Er wordt een bergbeklimmer dood teruggevonden aan de voet van een buitenissige rotsformatie. Op de top van de rots worden de bezittingen van de man aangetroffen, stuk voor stuk gegraveerd met zijn initialen. Was dit een ongeluk, zelfmoord of een potentiële afrekening? De bezittingen van de man leiden naar zijn echtgenote Seo-rae (Tang Wei), een vrouw met een mysterieus verleden. Zij lijkt allerminst geschokt te zijn door de dood van haar man. De roemruchte detective Hae-joon (Park Hae-il), een middelbare familieman die leidt aan slapeloosheid, vertrouwt het niet. Volgens hem zit er een vies luchtje aan de zaak.

Natuurlijkerwijs begint hij Seo-rae vanaf een afstand te observeren. Haar alledaagse bezigheden zijn weinig bijzonder; overdag werkt zij als een verpleegkundige in de ouderenzorg en in de avonduren eet zij bakken ijs op de bank in haar woonkamer. De observaties hebben echter een verbazingwekkend rustgevend effect op Hae-joon en voor het eerst in een lange tijd weet hij vanuit het gemak van zijn auto van een goede nachtrust te genieten. Seo-rae lijkt ook belangstelling te hebben voor Hae-joon, en spreekt hem op een ochtend aan wanneer hij voor haar appartement in slaap is gesukkeld. De twee beginnen gaandeweg met elkaar af te spreken, en Seo-rae helpt hem zelfs om een van zijn onopgeloste moordzaken op te lossen. Is hun opbloeiende band oprecht of probeert Seo-rae haar nieuwe aanbidder om de tuin te leiden?

‘Decision to Leave’ begint als een hard-boiled misdaadverhaal, met archetypen als de hardhoofdige detective en de ondoorgrondelijke femme fatale. Wanneer je ooit eerder een film van Park Chan-wook hebt gezien, weet je echter dat dit niet voor lang het geval kan blijven. En ja, zodra Seo-rae en Hae-joon elkaar voor het eerst ontmoeten, neemt de film een totaal andere wending. Tussen de twee ontvouwt zich een even bedenkelijke als liefdevolle relatie, die lange tijd niet in een hokje kan worden geplaatst. Datgene waarmee het verhaal begon – het ongeval op de berg – verdwijnt al snel naar de achtergrond. Uiteraard maakt dat onze alertheid richting Seo-rae des te groter, maar nooit tot op het punt van ongemak. We willen immers vooral weten hoe deze verhouding tussen de twee zich verder zal ontwikkelen.

De beeldschone Tang Wei (‘Lust, Caution’, 2007), die door de jaren heen nooit de waardering heeft gekregen die zij in wezen verdient, tackelt hier de rol van de inmiddels uitgekauwde femme fatale. Dit doet zij zonder ook maar een beetje afgezaagd of eendimensionaal over te komen. Ondertussen schittert Park Hae-il (‘Memories of Murder’, 2003) in de rol van Hae-joon en gooit verschillende archetypen van het genre bij elkaar – de ijverige gerechtsdienaar, de slapeloze speurder, de capabele kostwinnaar en de verliefde sukkelaar. Zijn karakter wekt de nodige interesse. Hae-joon heeft een succesvolle baan en is zichtbaar gelukkig getrouwd. Tóch zet hij alles op het spel om nader tot Seo-rae te komen. Park Hae-il vertolkt die tegenstrijdigheid met verve.

Hoewel de film wordt gekwalificeerd als een misdaad-drama, is ‘Decision to Leave’ een lastig geval als het gaat om inkadering. Ondanks de dramatische gebeurtenissen in de film, bevat ‘Decision to Leave’ ook een hele reeks lichte en zelfs komische scènes. De film verandert zijn genres zoals de alien uit ‘The Thing’ (1982) zijn identiteit verandert. De zwaarte van een niet te verklaren moordonderzoek wordt afgewisseld met humor, de humor vervolgens met romantiek, de romantiek met lichte thrillerelementen en uiteindelijk keren we weer terug naar het overkoepelende mysterie dat hier aan ten grondslag ligt. Er zit ook nog een laag absurdisme in, en tevens heeft Park Chan-wook nog altijd een duidelijke fascinatie voor de dood, bijvoorbeeld wanneer hij vanuit de ogen van de overleden bergbeklimmer filmt hoe talloze mieren over zijn glazige oogbol kruipen. Op zulke momenten worden we eraan herinnerd in wiens handen we ook alweer zijn.

‘Decision to Leave’ is een vakkundig geconstrueerd, diep gelaagd, prachtig gefilmd en bovenal waanzinnig goed geacteerd pareltje over een opmerkelijke en diep romantische relatie tussen twee intens fascinerende karakters. Een pakkend verhaal, sterke acteurs, mooie cinematografie en de moed voor een eigenzinnige vertelling maken ‘Decision to Leave’ een film die op verschillende niveaus gewaardeerd kan worden. Deze film boeit van de eerste tot de laatste minuut.

Len Karstens

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 1 september 2022
DVD-release: 1 december 2022