Decoding Annie Parker (2013)

Regie: Steven Bernstein | 91 minuten | drama | Acteurs: Ben McKenzie, Maggie Grace, Aaron Paul, Corey Stoll, Alice Eve, Rashida Jones, Samantha Morton, Helen Hunt, Marley Shelton, Kate Micucci, Bradley Whitford, James Tupper, Benjamin Stockham, Mageina Tovah, Richard Schiff, Chad Lindberg, Bob Gunton

BRCA1. Het is de benaming van niet zomaar een menselijk gen. Mutaties in dit gen worden geassocieerd met een ernstig verhoogd risico op borst- en eierstokkanker. Vrouwen met zo’n mutatie in hun genen hebben naar schattig 87 procent kans om voor hun zeventigste levensjaar borstkanker en 44 procent kans om voor hun zeventigste eierstokkanker te krijgen. Degene die dit ontdekte – en bovendien kon aantonen dat vijf tot tien procent van de kankergevallen erfelijk is – is dokter Mary-Claire King. Haar bevindingen hebben een ander licht geworpen op diverse andere onderzoeken naar ziekten. King is een van de twee inspirerende vrouwen die centraal staan in de film ‘Decoding Annie Parker’ (2013); de ander is – je raadt het al – Annie Parker, een vrouw uit Toronto die tot driemaal toe getroffen wordt door kanker maar zich niet zomaar gewonnen geeft aan deze ziekte.

Annie (op volwassen leeftijd gespeeld door Samantha Morton) raakt al op jong haar moeder kwijt aan kanker. Volgens haar oudere zus Joan (als volwassene gespeeld door Marley Shelton) woont de dood bij hen in huis, achter een deur die altijd gesloten blijft. Als een paar jaar later ook hun vader overlijdt, denkt Annie dat haar zus daar best wel eens gelijk in kan hebben. Desondanks groeit ze op tot een zelfbewuste jonge vrouw, die al jong trouwt met haar jeugdliefde, hippie Paul (Aaron Paul uit “Breaking Bad’”). Dan slaat het noodlot wederom toe, als Joan getroffen wordt door borstkanker en niet lang daarna overlijdt. Annie is ervan overtuigd dat datzelfde lot ook haar wacht – wat ook gebeurt – en stort zich obsessief op alle informatie die ze kan vinden over de ziekte. Daarmee raakt ze steeds verder verwijderd van Paul en haar zoontje William. Ondertussen onderzoekt Dr. Mary-Claire King (Helen Hunt) naar de erfelijke factor van borst- en eierstokkanker.

‘Decoding Annie Parker’ is grotendeels gebaseerd op waargebeurde feiten (niet alleen Dr. King bestaat echt; dat geldt ook voor Annie). Het is een film geworden met twee gezichten; enerzijds is het natuurlijk een loodzwaar onderwerp dat besproken wordt en regisseur Steven Bernstein schuwt het niet om de slopende effecten van de ziekte kanker te laten zien. Anderzijds probeert hij het echter luchtig te houden. Maar de grapjes (veelal op conto van Aaron Paul) voelen soms wat misplaatst aan. Alsof twee verhalen pas op het allerlaatste moment zijn samengevoegd, zonder dat er een goed lopend geheel van gemaakt is. Dat Bernstein er een tweeluik van gemaakt heeft, waarin we geregeld een uitstapje maken naar de onderzoeken van Dr. King, is op papier een aardig idee. In de praktijk pakt het echter minder voordelig uit. Helen Hunt heeft namelijk weinig anders te doen dan achter een bureau zitten en in papieren turen. Zonde van een actrice van het kaliber van Hunt.

Morton is echter aardig op dreef (al is dit verre van haar beste film) als de vastberaden, maar tegelijk kwetsbare Annie, die inspireert doordat ze probeert haar ziekte te begrijpen en niet bij de pakken neer gaat zitten, en tegelijkertijd ontroert. Zelfs op de momenten dat de film wat lijkt in te kakken, houdt Morton de aandacht vast. Dat de film niet helemaal zo uitpakt als je zou willen, ligt dan ook niet aan haar. ‘Decoding Annie Parker’ heeft de juiste intenties en vertelt een verhaal dat het absoluut verdient om verteld te worden. Op de uitwerking valt echter het een en ander aan te merken. Als de makers zich beperkt hadden tot het verhaal van Annie en het wetenschappelijke relaas buiten beeld hadden gelaten, zou ‘Decoding Annie Parker’ waarschijnlijk een stuk effectiever zijn geweest.

‘Decoding Annie Parker’ verschijnt dinsdag 21 oktober 2014 op DVD.