Dede; Mehmet met de gele laarzen (2015)

Regie: Tamara Miranda | 25 minuten | korte film, drama, familie | Acteurs: Ysa Dekker, Batuhan Mikail Eryigit, Oya Capelle-Karisman, Loes Schnepper, Nyncke Beekhuyzen

Cinekid, het grootste film-, televisie- en mediaspektakel voor de jeugd van heel Europa, beleeft in 2015 zijn 29e editie. Het festival wordt dit jaar geopend met Nu of Nooit!, een stimuleringsproject van het Mediafonds en Zapp van cultureel divers jeugddrama voor de doelgroep acht tot twaalf jaar. Het zijn toegankelijke, filmische en op originele wijze vertelde verhalen van ongeveer 25 minuten, die geworteld zijn in de hedendaagse, multiculturele samenleving. Eén van de zes films uit het project Nu of Nooit! is ‘Dede; Mehmet met de gele laarzen’ (2015), een korte film die geregisseerd werd door Tamara Miranda. Centraal staat de elfjarige Merel (Ysa Dekker), die op zoek gaat naar haar mysterieuze Turkse opa.

Eigenlijk vieren ze die dag de verjaardag van wijlen opa Teun, maar als Merel bij toeval in het huis van haar oma Tini (Loes Schepper) een intrigerende foto vindt, kan ze nergens anders meer aan denken. Op de foto staat een jonge oma Tini met een stoere, donkere man met lang haar en een snelle motor. Oma Tini is duidelijk in de wolken van deze exotische vreemdeling. Natuurlijk wil Merel weten wie deze man is, maar haar moeder Selma (Nyncke Beekhuijzen) wil er niets over kwijt. Sterker nog, ze wordt zelfs een beetje boos en verbiedt Merel om erover te praten. Maar die mysterieuze vreemdeling laat haar niet los, en dus probeert ze het bij oma Tini. Hoewel ook zij er van Selma niet over mag praten, vertelt ze toch haar verhaal. De man op de foto heet Mehmet en hij komt uit Turkije. In een ver verleden was oma verliefd op hem en ze raakte ook nog zwanger. Mehmet is Selma’s vader, en Selma wil niets van hem weten omdat hij al snel uit beeld verdween en nauwelijks naar haar heeft omgekeken. Uit respect voor opa Teun, die ze als haar vader ziet, zwijgt ze haar biologische vader dood.

Merels nieuwsgierigheid is door dit verhaal verder aangewakkerd: ze is dus deels Turks. Ze kent slechts één Turkse familie, die van buurjongen Emre (Batuhan Mikael Eryiğit) en besluit nader kennis te maken. Met name Emre’s vader (Gürkan Küçüksentürk) en oma Nejla (Oya Capelle-Kari) ontvangen haar met open armen. Hoewel Emre eigenlijk niets met meisjes te maken wil hebben, wil hij haar toch helpen haar opa te vinden. Zonder toestemming trekken ze samen naar Amsterdam om daar ‘Mehmet met de gele laarzen’ te vinden.

‘Dede; Mehmet met de gele laarzen’ kent vele aspecten die de doelgroep – kinderen tussen de zeven en twaalf jaar – zullen aanspreken: de onthulling van het geheim aan het begin, gevolgd door de kennismaking met een andere cultuur en ten slotte het avontuur waar de twee jonge hoofdrolspelers zich in storten. Het is vooral aardig om te zien hoe Emre en Merel nader tot elkaar groeien. Het is duidelijk dat deze film gemaakt is om kinderen te laten zien dat we meer op elkaar lijken dan we op het eerste gezicht misschien denken. Dankzij de korte speelduur kijkt dit filmpje lekker weg, ook voor kinderen die niet zo lang kunnen stilzitten. Ysa Dekker is een innemend meisje dat met weinig moeite de aandacht weet vast te houden. De film had best nog iets verder de diepte in kunnen gaan, om ook daadwerkelijk te beklijven. Desondanks een sympathiek en leerzaam filmpje.