Deep Impact (1998)

Regie: Mimi Leder | 120 minuten | drama, thriller, science fiction | Acteurs: Robert Duvall, Téa Leoni, Elijah Wood, Vanessa Redgrave, Morgan Freeman, Maximilian Schell, James Cromwell, Ron Eldard, Jon Favreau, Laura Innes, Mary McCormack, Richard Schiff, Leelee Sobieski, Blair Underwood, Dougray Scott

Naar films over natuurrampen kijken mensen vooral omdat ze graag zien hoe de wereld ten onder gaat in een vuurzee van special effects. Na de eerste honderd minuten van ‘Deep Impact’ hoop je als kijker inderdaad dat de planeet snel wordt verwoest, maar dan wel om de verkeerde redenen.

Het uitgangspunt van ‘Deep Impact’ is vrijwel identiek aan dat van ‘Armageddon’; die andere film over de dreigende inslag van een brok buitenaards gesteente. De films werden vrijwel tegelijkertijd uitgebracht en horen bij de vele natuurrampen die eind jaren 90 de bioscoopzalen teisterden. Terwijl ‘Armageddon’ het vooral moet hebben van domme actie, schreeuwerige special effects en oorverdovend geluid, gooit ‘Deep Impact’ het over een dramatische boeg. Regisseur Mimi Leder toont vooral hoe mensen reageren als het einde der tijden nabij is. Qua opzet is de film daarmee een stuk menselijker en interessanter dan ‘Armageddon’. De uitwerking is minder geslaagd.

Zoals in de meeste rampenfilms worden ook in ‘Deep Impact’ talloze personages gevolgd. Een centrale rol is weggelegd voor verslaggeefster Jenny Lerner (gespeeld door een chagrijnige Téa Leoni). Wanneer deze journaliste ontdekt dat de regering iets groots verborgen houdt, kondigt president Tom Beck (Morgan Freeman) aan dat de naderende inslag van de komeet een einde zal maken aan al het leven op aarde. Om wereldwijde paniek te voorkomen, hebben de VS en Rusland in het geheim het ruimteschip Messiah gebouwd. Terwijl een groep astronauten met dit schip op reis gaat om de komeet met kernwapens te onderscheppen, bouwt de Amerikaanse regering naarstig aan een onderaardse bunker. Deze biedt helaas slechts ruimte aan één miljoen mensen. Door middel van een loterij worden willekeurige Amerikanen geselecteerd voor een onderaards verblijf.

‘Deep Impact’ richt zich vooral op het persoonlijk drama. De jonge personages Leo Biederman (een jonge Elijah Wood) en Sarah Hotchner (Leelee Sobieski) nemen een drastisch besluit om aan de ramp te ontkomen. Jennie Lerner probeert om haar gescheiden ouders vóór aanvang van de apocalyps met elkaar te verzoenen. Ondertussen hebben de astronauten hun handen vol aan het opblazen van de komeet. Dát de komeetinslag uiteindelijk plaatsheeft, dat kun je natuurlijk op je vingers natellen. Welke personages de ramp overleven, dat is in ‘Deep Impact’ de grote hamvraag…

Een andere prangende vraag is hoeveel kijkers uit pure verveling zullen afhaken nog vóór de inslag en bijbehorende verwoesting eindelijk worden getoond. Het script van ‘Deep Impact’ telt namelijk zoveel subplots dat regisseur Mimi Leder (‘The Peacemaker’, ‘Pay it Forward’) geen kans had om de personages op behoorlijke wijze uit te werken. De verzoeningspogingen van Jenny Lerner zijn hierdoor ronduit vervelend om te zien en de andere verhaallijnen verzanden in clichés. Bovendien krijgen de acteurs door het overvolle verhaal nauwelijks ruimte om iets bijzonders van hun rol te maken. Alleen Morgan Freeman is geloofwaardig en interessant als president Tom Beck.

Het drama is soms tenenkrommend clichématig en vervelend, maar deze film is waarschijnlijk best te pruimen voor publiek dat graag snottert om instant-sentiment. Het geduld van de overige kijkers wordt na lang wachten beloond met een redelijk overtuigende golf van verwoesting. En het moet gezegd: deze productie is stukken beter te verteren dan de hersenloze actie in Michael Bay’s ‘Armageddon’. Desondanks voelt de komeetinslag aan het einde van ‘Deep Impact’ meer als een verlossing dan als een ramp.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 14 mei 1998