DeKalb Elementary (2017)

Recensie DeKalb Elementary CinemagazineRegie: Reed Van Dyk | 21 minuten | korte film, drama | Acteurs: Bo Mitchell, Tarra Riggs, Shinelle Azoroh, John Brockus, Deloris Crenshaw, Brie Eley, Jason Fracaro, Sinora Glenn, Del Hunter-White, Levystein Lockett, Peyton R. Perrine III, Lony’e Perrine, Champange Powell, Hansford Prince, Tobie Windham

‘DeKalb Elementary’ is een intense en beklemmende film over Steven Hall (Bo Mitchell), een verwarde man met een automatisch wapen die een basisschool binnenloopt en de aanwezigen in de front office bedreigt. Hij jaagt andere medewerkers weg, totdat hij alleen overblijft met receptioniste Cassandra Rice (Tarra Riggs). Er ontspint zich tussen de twee een dialoog, waarbij zij probeert tot de jongeman door te dringen met haar empathie en hij gaat twijfelen over de juistheid van zijn acties. Stevens mentale instabiliteit maakt hem onvoorspelbaar en hoewel Cassandra precies doet wat hij van haar vraagt, zoals de politie bellen en een boodschap via de intercom aan de klaslokalen doorgeven waar iedereen zich schuilhoudt, doet ze verwoede pogingen om een beroep te doen op zijn menselijkheid en hulp te zoeken in plaats van dood en verderf te zaaien.

Met de veelvuldige schietpartijen op Amerikaanse scholen in het achterhoofd krijgt een film als deze extra lading — te meer omdat ‘DeKalb Elementary’ gebaseerd is op een waargebeurd incident in de Amerikaanse staat Georgia. Regisseur Reed van Dyk gebruikte de echte opname van het gesprek met de telefoniste van noodlijn 911 en beelden van de bewakingscamera die vlakbij hing. De makers hebben het gesprek tussen de twee – die in werkelijkheid anders heten – zo veel mogelijk letterlijk weergegeven om het geheel zo authentiek over te laten komen. Mede door de claustrofobische setting – de film speelt zich, afgezien van een paar shots, geheel in dezelfde ruimte af – en het zenuwachtige heen en weer geloop van Mitchell, is de film ‘puntje-van-je-stoel’ spannend.

De film wordt echter gedragen door de twee hoofdrolspelers: Bo Mitchell en Tarra Riggs. Wat de makers knap doen, is beide acteurs de ruimte geven om alles uit de kast te halen. Het is niet moeilijk om sympathie op te brengen voor Riggs’ personage, die probeert haar eigen leven en die van de kinderen en leerkrachten van de school te redden. Van Dyk benadrukt hoe alleen ze staat. Eenzaam zelfs, tegenover een jonge man met een AK-47 in zijn handen, wat nog versterkt wordt door haar telefonische lijn naar de buitenwereld. Al gauw wordt wel duidelijk dat Mitchells personage Steven misschien nog wel eenzamer is.

Beide acteurs verdienen lof voor hun vertolking: Mitchell als de verwarde Steven, die weliswaar medelijden oproept, maar er tevens voor zorgt dat je als je als kijker ook schrapt zet voor een mogelijke explosie van geweld. De onbetwiste ster van ‘DeKalb Elementary’ is echter Tarra Riggs, die een zeer overtuigende en indringende rol heeft. Haar Cassandra staat duidelijk doodsangsten uit, maar blijkt uiterlijk zo kalm mogelijk om de potentiële schutter tevreden te stemmen en een slachtpartij te voorkomen. Tegelijkertijd probeert ze aan de telefoon met de hulpdiensten te voorkomen dat Steven door de politie wordt doodgeschoten. Het is een indrukwekkende acteerprestatie.

De film duurt maar 20 minuten – kort genoeg om de spanningsboog vast te houden, maar paradoxaal genoeg weet de film zowel onder je huid te kruipen en zou je aan het einde tóch willen dat hij langer zou duren. ‘DeKalb Elementary’ verzamelde tal van prijzen op internationale filmfestivals en werd zelfs ook genomineerd voor een Oscar in de categorie ‘beste korte film’. Die eer ging aan ‘DeKalb Elementary’ voorbij: het was ‘The Silent Child’ die met het felbegeerde beeldje naar huis ging.

Hans Geurts

Vanaf 21 februari t/m 12 maart 2018 is in 23 bioscoopzalen door heel Nederland een exclusief programma van ‘Oscar Nominated Short Films’ in de categorieën ‘Animatie’ en ‘Live-Action’ te zien, uitgebracht door ShortsTV.