Deliver Us From Evil – Fri os fra det onde (2009)

Regie: Ole Bornedal | 95 minuten | thriller | Acteurs: Lasse Rimmer, Lene Nystrøm, Fanny Bornedal, Jacob Ottensten, Mogens Pedersen, Lone Lindorff, Jens Andersen, Pernille Vallentin, Bojan Navojec, Kim Kold, Alexandre Willaume-Jantzen, Anders Budde Christensen, Daniel Engstrup, Bob Anders, Helle Halsboe, Karin Norrinder, Henrik Prip, Andreas Bo Pedersen, Torben Vadstrup, Anders Peter Sandberg, Kurt Ravn, Sonja Richter, Lene Mølgaard, Jane Albrektsen, Claus Gøran Eklund, Alice Haaber

Een film over een dorp in Denemarken. ‘Deliver Us from Evil’ start met beelden van het landschap en vervolgens wordt een aantal inwoners die overduidelijk een rol gaan spelen geïntroduceerd. De toon wordt redelijk snel dreigend als Anna wordt voorgesteld, een gelovige oudere dame die hartpillen slikt omdat ze een te groot hart zou hebben voor de mensen om haar heen. De voiceover zegt: kijk nog maar eens goed, dit is de laatste keer dat je Anna zal zien lachen. Het is een voorbode van wat verder nog gaat komen.

‘Deliver Us From Evil’ zit vol tegenstellingen. Is het niet tussen de broers Lars en Johannes, dan is het wel de tegenstelling waar de persoonlijkheden zichzelf in tegenkomen. Lars is een vrachtwagenchauffeur die in zijn vrije tijd veel drinkt en zijn vriendin slaat. Johannes is een succesvolle advocaat, gelukkig getrouwd met Pernille. Hij woont in een mooi huis met zijn zoon en dochtertje. Lars discrimineert asielzoeker Alain, Johannes biedt hem werk aan en probeert hem verder te helpen integreren. Maar als de door het hele dorp geliefde Anna dood gevonden wordt verandert alles. Lars, die haar aangereden heeft met zijn vrachtwagen, geeft de schuld aan Alain maar in hem woedt de strijd om schuld te bekennen. Johannes gelooft als enige van het hele dorp in Alains onschuld maar gaat steeds verder om hem te verdedigen. Hij is trots op het feit dat hij zelf geen beest is geworden zoals Lars en zijn vrienden, maar schiet door als hij en zijn gezin aangevallen worden in hun huis door de en masse bij elkaar gekomen woedende dorpsbewoners. De reden waarom – het beschermen van Alain en zijn familie – doet er op een gegeven moment niet meer toe. Ook Pernille, die eerst voor haarzelf en haar kinderen kiest en het hazenpad kiest, wordt min of meer gedwongen zichzelf op te geven. Niemand ontkomt aan de gevolgen die de ongelukkige dood van Anna teweeg brengt.

Deze tegenstellingen maken de film interessant. Wat anders een losse flodder geweest was van een gebeurtenis in zomaar een dorp in Denemarken, krijgt nu meer diepgang. Eigenlijk laat ‘Deliver Us From Evil’ ons zien hoe de balans door één gebeurtenis door kan slaan en doorwerkt. Regisseur en schrijver Ole Bornedal (‘Nightwatch’, ‘The Substitute’) begon aan de film met in zijn achterhoofd de klassieke Amerikaanse film waarin de sheriff omsingeld wordt door schietgrage cowboys die de paardendief willen uitschakelen.

Het gedeelte voordat de sheriff – in dit verhaal Johannes – ingesloten wordt is erg lang. De aanloop hiernaartoe, waarin alle tijd genomen wordt om het dorpsleven te schetsen, had bij kunnen dragen aan de spanningsopbouw. Jammer is dan ook dat de karakters zo simpel neergezet worden dat de film voorspelbaar wordt. Een opvallende keuze is dat hier en daar Bornedal enkele scènes zo schokkend in beeld brengt dat het botst met de film. Het lijkt of er een alter ego naar boven komt en dit zal voor sommigen vreemd overkomen. Of het toegevoegde waarde heeft ligt in het midden, het schudt de kijker in ieder geval wel goed wakker en maakt dat je ‘Deliver Us From Evil’ niet meteen vergeet zodra het licht aangaat.

Barbara Plasmans

Bioscooprelease: 6 mei 2010