Demain dès l’aube (2009)

Regie: Denis Dercourt | 100 minuten | drama | Acteurs: Vincent Perez, Jérémie Renier, Aurélien Recoing, Anne Marivin, Gérald Laroche, Françoise Lebrun, Barbara Probst, Gabriella Wright, Adeline Zarudiansky

Mathieu Guibert (Vincent Perez) is pianoleraar. Zijn echtgenote Jeanne (Anne Marivin) is zijn impresario. Als de film begint lijkt hij voor een concert op reis te gaan naar Japan, zo wordt dat althans aan hun zoontje uitgelegd. Die reis blijkt al snel een gespeelde uitvlucht te zijn. De relatie met zijn echtgenote is erg moeizaam en Mathieu trekt tijdelijk weer in bij zijn moeder. Zijn jongere broer Paul (Jérémie Renier) woont nog bij moeder. Het is niet alleen Matthieu die problemen heeft. Zijn broer Paul is labiel en in het verleden ingestort en opgenomen geweest. Paul werkt als heftruckchauffeur in een fabriek. Hun moeder Claire (Francoise Lebrun) is ernstig ziek en lijdt aan kanker.

Paul heeft een wat aparte hobby, hij verzamelt antieke tinnen soldaatjes en andere militaire parafernalia. In het weekend speelt hij soldaatje in de bossen, maar dan alsof hij nog leeft in de tijd van Napoleon. Complete veldslagen worden in historische uniformen en met nagemaakt wapens nagespeeld, terwijl de normen en waarden en erecodes uit die tijd streng worden gehandhaafd. Moeder Claire maakt zich ernstige zorgen over Paul en vraagt Matthieu een beetje op hem te passen. Als Paul Mathieu vraagt een keertje mee te gaan is deze verbijsterd over wat hij daar aantreft en het rollenspel dat mensen daar spelen. Gekropen in de huid van anderen, blijken zij totaal te veranderen en vallen zij geheel terug op de normen en waarden uit de geschiedenis die zij naspelen. Het spel dat zij denken te spelen kan dan omslaan in bloedserieuze ernst. Mensen blijken zich zo in een zelfgekozen rollenspel te kunnen inleven, dat zij een compleet andere persoonlijkheid aannemen.

De chemie tussen de acteurs Vincent Perez (‘La Reine Margot’, ‘Cyrano de Bergerac’) en Jérémie Renier (‘Le silence de Lorna’, ‘Nue Propriété’, ‘L’enfant’) is groot. Zij spelen hun rol indringend en met grote overtuigingskracht. Boven alles is ‘Demain dès l’aube’ vooral mooi. Dat geldt voor de gehele enscenering, de sublieme belichting, de perfecte muziek en de kostuums. De karakters bereiken de noodzakelijke diepgang in hun persoonlijkheid en zijn sterk tot ontwikkeling gebracht.

Regisseur Denis Dercourt scoorde eerder een grote arthouse filmhit met zijn ‘La tourneuse de pages’, waarin muziek ook een belangrijke rol speelde. ‘Demain dès l’aube’ is absoluut een geslaagde opvolger en een boeiend psychologisch drama en semithriller tegelijk. De regisseur manipuleert de acteurs en vooral de kijkers. Waar je in het begin denkt naar een soort kostuumdrama te gaan kijken met een mengeling van klassieke muziek en nagespeelde historische veldslagen, ontwikkelt de film zich verrassend en totaal anders naar een sterk psychologisch hedendaags drama met een onverwachte en spannende ontknoping. ‘Morgen, bij het ochtendgloren’ is de vertaalde Nederlandse subtitel. Laten we hopen dat hij die belofte snel inlost en dat regisseur Denis Dercourt zijn publiek in zijn volgende film weer zo’n intrigerende mengeling van sinistere suspense en grandeur zal voorschotelen.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 20 mei 2010