Demonic (2015)

Regie: Will Canon | 83 minuten | horror, thriller | Acteurs: Maria Bello, Frank Grillo, Cody Horn, Dustin Milligan, Megan Park, Scott Mechlowicz, Aaron Yoo, Alex Goode, Ashton Leigh, Terence Rosemore, Jesse Steccato, Meyer DeLeeuw, Griff Furst

Het zijn van die fijne instinkers op DVD-hoezen: “Geproduceerd door…” of “Van de makers van…” Steevast gevolgd door een naam of een titel die vertrouwen wekt. Je denkt te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Zoals met ‘Demonic”, een horrorfilm over een bezeten huis. Geproduceerd door James Wan, de regisseur van ‘The Conjuring’, een succesvolle horrorfilm over een bezeten huis. Kippenvel gegarandeerd, zou je zeggen. Helaas heeft James Wan zich waarschijnlijk niet al te veel tegen ‘Demonic’ aan bemoeid en scoort de film op alle fronten minder.

In ‘Demonic’ houdt een groep studenten een seance in een huis waar in 1988 een massamoord plaatsvond. John (Dustin Milligan) is de zoon van Sara, de enige overlevende. Sinds het recente overlijden van zijn moeder heeft John vreemde visioenen. Hij denkt dat het therapeutisch zal werken als hij contact met haar legt in het huis waaruit ze ooit ontsnapte. Een team jonge geestenjagers neemt de leiding. “We gebruiken alleen goede energie”, verzekeren ze hem. En alles wordt op beeld vastgelegd, zodat niets aan de aandacht ontsnapt. Wat kan er nou helemaal misgaan? Een heleboel, zo blijkt. Rechercheur Lewis (Frank Grillo) vindt John in de woning, omringd door een aantal dode geestenjagers. “Het huis heeft het gedaan!”, beweert hij. Gek genoeg nemen Lewis (Frank Grillo) en zijn partner Klein (Maria Bello) geen genoegen met die verklaring. Aan de hand van videobeelden proberen ze te achterhalen wat er is gebeurd. Is John slachtoffer of dader?

‘Demonic’ vertelt een voorspelbaar verhaal en leunt net als ‘The Conjuring’ zwaar op clichés: onheilspellende geluiden, dichtklappende deuren, een kruis dat uit zichzelf ondersteboven keert. En wat zou een spookhuis zijn zonder lugubere poppenverzameling? Helaas heeft James Wan een beter gevoel voor timing dan regisseur Will Cannon. Hierdoor zijn de schrikmomenten schaars en is de onderhuidse spanning ver te zoeken. Het enige verrassende aan ‘Demonic’ is dat de plot heen en weer springt tussen twee tijdlijnen. De ene volgt de seance, de andere het politieonderzoek naar de moorden. Helaas zorgt die opzet eerder voor minder dan voor meer spanning. Je weet van tevoren al wie het overleeft en wie niet en de moorden zie je alleen op found footage-beelden, in vaag, flikkerend zwart-wit. Vette pech voor de gorehounds dus. Pas op het einde zet Cannon er wat vaart in en merk je dat hoofdrolspeler Milligan goed gecast is.

Veel nieuws heeft ‘Demonic’ niet te bieden, maar als tussendoortje is de film best te hachelen. Van de regisseur van ‘Brotherhood’ en ‘Doctor Muffins’.

Paula Koopmans

DVD-release: 15 oktober 2015