Den of Lions (2003)

Regie: James Bruce | 98 minuten | thriller | Acteurs: Stephen Dorff, Bob Hoskins, Laura Fraser, Ian Hart, David O’Hara, József Gyabronka, Andrew McCulloch, Tania Emery, Philip Madoc, Attila Szatmari, Sarah Ann Schultz, Zita GörOg, Nabil Massad, Robert Willox, Athina Papadimitriu, Billie Kaman, Ágnes Bánfalvy, Ákos Horváth, Mark Urban, Mike Kelly, Simone Levin, Tamás Varga, John Rado, Terry Finn, Gábor Salinger, Gyözö Szabó, Zoltan F. Nagy, Ferenc Pustri, Levente Törköly, Johnny Martin

‘Den of Lions’ is een standaardthriller die je precies geeft wat je verwacht, hooguit iets minder. Mike Vargas is een stereotype FBI agent, die zoals alle FBI agenten in dit soort films, de regels aan zijn laars lapt, en zijn eigen gang gaat. Hij heeft een baard van drie dagen en een soort aantrekkingskracht die onweerstaanbaar is voor sommige vrouwen. De film begint direct met een spectaculaire achtervolgingsscène, waarin Mike een ontvoerder/verkrachter op de hielen zit. Waarschijnlijk dacht regisseur James Bruce dat de kijker met deze scène direct op het puntje van de stoel zou gaan zitten, want een andere reden is niet te bedenken. Omdat je echter nog geen band met de personen in kwestie hebt opgebouwd, is er van enige spanning totaal geen sprake.

Vervolgens laat Mike de kijker weten wat er daarna met hem gebeurt. Vreemde keuze, deze voice-over, want je weet nu al dat Mike het avontuur zal overleven, gezien het feit dat hij het verhaal in de verleden tijd vertelt. Hij wordt door zijn baas naar Budapest, Hongarije gestuurd, omdat de Hongaarse regering de hulp van de Amerikaanse instantie heeft ingeroepen om de problemen met de Russische maffia op te lossen. Mike is een geboren Hongaar en spreekt de taal vloeiend (desalniettemin is de gehele film in het Engels, op een paar dik aangezette accenten na). Hij gaat undercover werken voor Darius Paskevic, een rol van Bob Hoskins (‘Mona Lisa’, ‘Who Framed Roger Rabbit’). Darius is de belangrijkste maffiabaas in Budapest en Mike moet zijn vertrouwen zien te winnen. Zelfs als je van te voren de samenvatting van de film niet gelezen hebt, weet je, zodra Katya (Laura Fraser) in beeld komt al dat Mike voor haar zal vallen.

Echt spannend wil de film echter niet worden. Het enige moment waarbij de spanning noemenswaardig is, is de scène waarin Stephen Dorff stript (en néé, niet vanwege de stripscène op zich) om te bewijzen dat hij geen zendertje draagt. Natúúrlijk draagt hij een zendertje, maar zal deze gevonden worden? De verhaallijnen die de film kent – zo is er ook nog een zijlijntje over de ontvoerde Rita, die als prostituee moet werken voor één van Darius’ werknemers – maken de film er niet duidelijker op.

De dialogen in de film zijn af en toe tenenkrommend. “You have blood on your face,” zegt een in van bloed doordrenkt overhemd geklede Bob Hoskins tegen Stephen Dorff. Wedden dat ze in lachen uit zijn gebarsten op de set na die zin? Een slecht script, weinig spanning, wat blijft er van ‘Den of Lions’ dan nog over?

De cast blinkt niet echt uit in deze film. Stephen Dorff weet weinig emotie in zijn rol te leggen, Laura Fraser doet haar best maar maakt geen indruk en van Bob Hoskins zijn we beter, veel beter, gewend. Jammer van dat talent.

Om de pijn voor de kijker wat te vergoeden moet de regisseur gedacht hebben de film wat op te krikken door de visuele trukendoos open te trekken. Fade overs, versnelde en vertraagde beelden, het is op zich leuk bedacht, en met het budget wat hij beschikbaar had is het nog best aardig gedaan ook (vandaar ook dat de film handig in het goedkope Oost-Europa opgenomen is). ‘Den of Lions’ is niet meer en minder dan een goedkope B-film. Hou je wel van actiefilms met Van Damme of Seagal, dan zit je met deze film ook niet verkeerd.