Den of Thieves (2018)

Recensie Den of Thieves CinemagazineRegie: Christian Gudegast | 140 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Gerard Butler, Pablo Schreiber, O’Shea Jackson Jr., 50 Cent, Meadow Williams, Maurice Compte, Brian Van Holt, Evan Jones, Mo McRae, Kaiwi Lyman, Dawn Olivieri, Eric Braeden, Jordan Bridges, Lewis Tan, Cooper Andrews

In de actiethriller ‘Den of Thieves’ maken we kennis met twee elkaar naar het leven staande bad guys, corrupte politieagent Big Nick O’Brien (Gerard Butler in een overtuigende rol) en crimineel/meesterbankovervaller Ray Merrimen (Pablo Schreiber, bekend uit ‘The Wire’). Regisseur Christian Gudegast heeft goed gespiekt bij ‘Heat’ van Michael Mann, maar dat mag de pret niet drukken. Ondanks zijn 140 minuten speeltijd verveelt de film geen moment. Onderhuidse spanning, de juiste chemie tussen de hoofdrolspelers, een lekker tempo, Los Angeles op de achtergrond en een paar heerlijke schietpartijen: wat wil een liefhebber van het actie-misdaaddrama nog meer?

Er zijn genoeg bankovervalfilms, maar ‘Den of Thieves’ weet door de invulling van de rollen en de verrassende plottwist nét dat beetje extra te brengen. ‘Big Nick’, die er (logisch voor dit type filmheld) een redelijk ongezonde en onconventionele levensstijl op nahoudt, is met zijn meedogenloze LAPD-crew op jacht naar het meesterbrein achter veel bankovervallen, oud-marinier Ray Merrimen. Hij weet barman Donnie (O’Shea Jackson uit ‘Straight Outta Compton’), die dienst doet als chauffeur in de bende van Merrimen, over te halen om als tipgever te fungeren. Desondanks weet de bende Big Nick telkens een stap voor te blijven. Dit alles leidt tot een adembenemende apotheose. Lukt het de bende van Merrimen om de best bewaakte bank van Amerika, de Federal Reserve Bank, te beroven?

Gudegast, ook verantwoordelijk voor de scripts voor ‘A Man Apart’ met Vin Diesel en ‘London Has Fallen’ met Morgan Freeman en Gerard Butler, blijkt een goede gast. Hij heeft het actiegenre duidelijk in de vingers. Niet voor niets is het vervolg al aangekondigd. Logisch, want er zit nog rek in het verhaal en er blijft nog genoeg stof tot nadenken over voor ‘Big Nick’. Fijn dat we Butler dus nog een keer gaan zien als nietsontziende, no nonsense cop. Ster in ‘Den of Thieves’ echter is Pablo Schreiber. Zijn kille, berekenende en intelligente personage spat van het scherm af. Die lijkt hard op weg naar een verdiende A-status. In een bijrol zien we rapper 50 Cent (Curtis Jackson). Dat hij prominent op de poster en dvd/blu-ray—hoes figureert, is teveel eer.

De plot van de film stoelt op het principe: “Om ons op te kunnen pakken, moet je ons wel eerst weten te vangen.” Het is zaak de juiste kant te kiezen. Wie lacht uiteindelijk het laatst? De kijker, want ‘Den of Thieves’ is een heerlijke film om te zien. Voor je het weet zie je de ‘credits’ over je scherm rollen. Niet Oscar-winnend, maar binnen het genre zeer verfrissend. Laat deel 2 maar komen!

Ruud Stift

Bioscooprelease: 22 februari 2018
DVD- en blu-ray-release: 28 juni 2018