Den skyldige (The Guilty) (2018)

Prijsvraag Den Skyldige (The Guilty) CinemagazineRegie: Gustav Möller | 85 minuten | thriller | Acteurs: Jakob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi, Johan Olsen, Jacob Lohmann, Katinka Evers-Jahnsen, Jeanette Lindbæk, Simon Bennebjerg, Laura Bro, Morten Suurballe, Guuled Abdi Youssef, Caroline Løppke, Peter Christofferson, Nicolai Wendelboe, Morten Thunbo, Maria Gersby, Anders Brink Madsen

Vanwege een incident in zijn functie als politieagent is Asger Holm in ‘Den Skyldige’ tijdelijk overgeplaatst naar de meldkamer van de Deense alarmcentrale. De meeste telefoontjes die hij ontvangt, hebben niet veel om het lijf. Zeker op deze uitgaansavond. Een gevalletje te veel drugs of drank hier, een onschuldige diefstal daar. Holm (Jacob Cedergren) zit er zichtbaar niet op zijn plek. Hij schoffeert niet alleen zijn collega’s op de werkvloer, maar ook de veelvuldige bellers die hij aan de lijn krijgt. De gedwongen werkrotatie is een kwestie van tijd uitzitten om daarna weer op dezelfde voet verder te kunnen gaan.

Maar dan, tegen het eind van zijn dienst, gaat andermaal de telefoon. Na enige stilte hoort hij de zachte stem van een vrouw. “Lieverd”, zo noemt de stem Holm herhaaldelijk. Aanvankelijk vermoedt hij weer iemand aan de lijn te hebben die te veel uit de pot van plezierverruimende middelen heeft gesnoept. Net voordat hij wil ophangen, hoort hij echter op de achtergrond een mannelijke stem. En dan valt meteen het kwartje. De vrouw kan niet vrijuit praten, maar staat kennelijk onder dwang van de man op de achtergrond.

Holm speelt het doordachte spelletje van de vrouw mee. Door te doen alsof ze haar dochtertje aan de lijn heeft, komt hij te weten dat de man haar uit huis ontvreemd heeft. Op zijn computer kan hij op basis van telefoonstraling zien waar ze precies rijden. Ze rijden in een wit busje, zo kan de stem Holm nog net meegeven voordat de man te argwanend wordt en ze moet ophangen. Als hij die gegevens doorgeeft aan de dienstdoende politieafdeling en er een wit busje wordt opgespoord, lijkt de zaak opgelost. Helaas, in het donker van de ondergaande zon is het verkeerde busje aangehouden. Van de ontvoerde vrouw geen spoor.

Het is het begin van een puzzeltocht die de eigengereide Holm doorlopend aan de telefoon gekluisterd houdt. Doordat de camera daarbij onophoudelijk aan zijn zijde blijft, is ook de toeschouwer als vanzelf bij de puzzel betrokken. Dat wordt versterkt door de zintuiglijke beeldvoering. ‘Den skyldige’ maakt regelmatig gebruikt van close-ups van oren, ogen en mond. Het intuïtieve daarvan wordt haarfijn op de toeschouwer geprojecteerd. Omdat ook voor de toeschouwer niet duidelijk wordt wat er telkens aan de andere kant van de telefoonlijn plaatsvindt, weet de film de spanning uiterst effectief op te voeren. Als ook dat incident uit het verleden steeds meer aan het oppervlak komt te zweren, is de aandacht niet meer weg te krijgen. Wat begint als een vrij conventionele Scandinavische thriller mondt daardoor uit in een meeslepend steekspel waarin elke seconde telt en zowel Holm als de toeschouwer regelmatig en tot op het eind op het verkeerde been wordt gezet.

Wouter Los

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 9 augustus 2018