Der Sandmann (2011)
Regie: Peter Luisi | 88 minuten | drama, komedie, fantasie | Acteurs: Fabian Krüger, Irene Brügger, Beat Schlatter, Florine Elena Deplazes, Kaspar Weiss, Sigi Terpoorten, Michel Gammenthaler, Urs Jucker, This Moser, Max Rüdlinger
Het uitermate vermakelijke verhaal rondom ‘Der Sandmann’ – een man verandert langzaam in zand – is misschien niet op elk moment goed uitgewerkt, maar de film werkt zeer goed. In plaats van de transformatie meteen weg te geven, vult regisseur, producer en scenarist Peter Luisi er zijn hele film mee, en laat hoofdrolspelers Fabian Krüger en Irene Brügger genoeg om elkaar heen draaien. Dat hij tenslotte ook nog eens de humor aan het gegeven niet vergeet, pleit voor hem en de hele cast, die het nauwelijks serieus te nemen verhaal met een flinke schep zout behandelen.
De enige momenten waarop de film mank loopt, zijn die waarin van het verhaal en het tempo wordt afgeweken en de ietwat amateuristische cinematografie van Lorenz Merz duidelijker zichtbaar wordt. Maar de schitterende laatste scènes maken wat dat betreft een hoop goed.
Zangeres Irene Brügger speelt als Frölein Da Capo een fraaie parodie op zichzelf met zichtbaar plezier, en de irritatie die ze opwekt bij Fabian Krügers vreemde personage Benno zorgen voor de beste momenten in de film. De chemie tussen de karakters werkt goed, en de film wordt door de personages gedragen op de momenten dat ze dit moeten doen.
‘Der Sandmann’ is in de eerste plaats een komedie, en laat zijn kleine dramakantjes slechts bij vlagen zien. De fantasie wordt vooral gematigd gebruikt, en door inventief met de plot en het budget om te gaan, weet ‘Der Sandmann’ zo tot het einde te boeien, geheel rond de vraag of Benno al dan niet in een zandman verandert. Duidelijk is in ieder geval dat het idee en de passie achter het project dik in orde waren. De enige factor die Luisi af en toe parten speelt is het budget, maar gezien de vele nominaties die de film op verschillende festivals over de hele wereld binnenhaalt, zal dat voor de komende projecten van de Zwitserse regisseur een minder groot probleem zijn.
Luuk Imhann