Desde allá (2015)

Regie: Lorenzo Vigas | 93 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Alfredo Castro, Luis Silva, Jericó Montilla, Catherina Cardozo, Jorge Luis Bosque, Greymer Acosta, Auffer Camacho, Ivan Peña, Joretsis Ibarra, Yeimar Peralta, Scarlett Jaimes, Ernesto Campos, Marcos Moreno, Armando Volcanes, Jesús Las Rosas, Alí Rondón, Leovigildo Álvarez, Geralt Jiménez, Oswaldo Chacha, Felipe Massiani

De Venezolaanse film ‘Desde allá’ won bij het filmfestival van Venetië van 2015 verrassend de Gouden Leeuw. Het stemmige drama, het speelfilmdebuut van Lorenzo Vigas, was de eerste Latijns-Amerikaanse film ooit die de hoogste prijs in Venetië won.

‘Desde allá’ handelt rondom Armando, een man van middelbare leeftijd die in de Venezolaanse hoofdstad Caracas in een centrum voor gebitsprotheses werkt en een solitair leven leidt. Hij betaalt af en toe jongens die hij op straat benadert om hem thuis gezelschap te houden. Hoewel hij seksuele gevoelens ervaart in de nabijheid van de jongens, raakt hij ze niet aan. Hij neemt verschillende jongens mee naar huis, totdat hij Elder ontmoet. Deze jonge draaideurcrimineel gaat uit financiële overwegingen met Armando mee en berooft hem uiteindelijk op gewelddadige wijze. Armando, aangetrokken door de onstuimige Elder, zoekt hem opnieuw op en zet door totdat de twee onverwacht een wederzijdse intimiteit ontwikkelen.

Regisseur Vigas zelf noemt de film passend in zijn bredere werk met het thema ‘de afwezige vader in Latijns-Amerika’. En inderdaad, vaders zijn afwezig; fysiek, emotioneel of symbolisch (de staat wordt ook vaak als vaderfiguur gezien in deze metafoor). De film gaat daarnaast over macht; wie heeft het, wie kan het vasthouden? Binnen de machteloze klasse waarin Elder zich beweegt is geweld een manier om macht af te dwingen. Geconfronteerd met een man die nauwelijks fysieke macht uitstraalt maar in de maatschappij duidelijk zijn meerdere is, begint Elder aan zichzelf te twijfelen. Omgekeerd is voor Armando tragisch genoeg geld het voornaamste dat hem boven anderen plaatst. Emoties toont hij nauwelijks en normale relaties lijkt hij niet te hebben, dus affectie moet hij kopen.

Het spanningsveld tussen de twee personages valt mooi samen met de statuur van de twee acteurs: de qua uiterlijk wat nuffige maar zeer gevestigde Chileense acteur Alfredo Castro tegenover de jonge en mooie Luis Silva; een niet-professioneel en debuterend acteur.
Ondanks de tegenstellingen tussen de twee worden ook veel parallellen getoond: het fijne handwerk van Armando aan de gebitsprotheses tegenover de werkzaamheden van Elder in de autogarage waar hij werkt. Maar ook de adoptie van een baby door de – al behoorlijk op leeftijd zijnde – zus van Armando tegenover de piepjonge vriendin van Elder bij wie in de verte een (mogelijke) zwangerschap wordt gesuggereerd. De twee mannen tonen oprechte interesse in elkaars werelden, maar stuitten in hun eigen omgeving op onbegrip: zo’n onwaarschijnlijke vriendschap accepteert niet iedereen zomaar.

Wat er precies is voorgevallen tussen Armando en zijn vader – een rijke man met een goede baan in de financiële wereld – en waar het gezin precies vandaan komt; ‘Desde allá’ verklaart weinig. Er blijft veel onbesproken, verwijzend naar een samenleving waar mensen elkaar niet meer begrijpen, vertelt regisseur Vigas. Er is weinig dialoog in het Venezuela van nu, waar mensen uit verschillende sociale klassen elkaar niet vinden. En waar geweld helaas voor velen de enige oplossing lijkt. Naast deze verwijzing naar hedendaags Venezuela, biedt de film kleine inkijkjes in het leven van alledag in Carácas, inclusief lange rijen in de winkel om een brood te kopen.

‘Desde allá’ doet denken aan het Colombiaanse ‘La virgen de los sicarios’: ook een verhaal over een onwaarschijnlijke relatie tussen een oudere, rijkere man en een jonge crimineel, geplaatst tegen de achtergrond van een stad die in brand staat. ‘La virgen de los sicarios’ speelde in de vroege jaren negentig in Medellín; wat de vraag oproept of Vigas het Carácas van nu wil vergelijken met het Medellín van toen.

Een ander vraagstuk uit de film is de vervaagde scheidslijn tussen goed en kwaad. Beide mannen balanceren op die lijn en vrijwel tot het einde toe blijft onduidelijk wie aan welke kant van de streep komt te staan. De kinderlijke Elder, met dito onschuld in combinatie met de totale achteloosheid van het gebruik van geweld, of de kille Armando, die als het er om spant, helemaal niet lief kan hebben? Vigas besluit het antwoord op deze en andere vragen aan het publiek te laten. Of iedere kijker daar mee uit de voeten kan, is dan weer de volgende vraag.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 15 september 2016
DVD-release: 23 oktober 2019