Desert Flower (2009)

Regie: Sherry Hormann | 124 minuten | drama | Acteurs: Liya Kebede, Sally Hawkins, Timothy Spall, Juliet Stevenson, Craig Parkinson, Anthony Mackie, Meera Syal, Soraya Omar-Scego

Dat een verhaal met een loodzwaar thema geen loodzware film hoeft op te leveren, bewijst Sherry Hormann. ‘Desert Flower’ is gebaseerd op het wonderlijke leven van topmodel Waris Dirie dat haast wel een sprookje lijkt met tal van toevalligheden, goede en slechte mensen die haar al dan niet helpen op haar weg door het leven en naar de top en met een wreed, gruwelijk element, zoals dat ook in een echt sprookje hoort. Prettig is dat we niet naar een bewegende Novib kalender met een brave boodschap hoeven te kijken of naar gratuit mooie beelden van het leven in de woestijn, maar naar een onderhoudend verhaal over de bewonderenswaardige overlevingsdrang van een jonge vrouw die zich, als ze eenmaal een goede maatschappelijke positie heeft verworven, geroepen voelt om ook iets voor anderen te gaan betekenen. Het is een goede keuze dat daarbij een lichte toon wordt aangeslagen met veel milde humor en met niet al te dramatische muziek, anders was het simpelweg een draak geworden, een niet te verteren drama.

In tegenstelling tot het boek begint de film op het moment dat Waris (Liya Kebede) de Somalische ambassade in Londen uitloopt waar ze in het huishouden van haar oom als dienstmeisje fungeerde, ze verkiest een leven als zwerfster boven een terugkeer naar Somalië. Ze ontmoet de verkoopster Marylin (Sally Hawkins) aan wie ze zich vastklampt en die Waris, eerst met argwaan en tegenzin, onder haar hoede neemt. Ze mag Sally’s kamer in het pension delen en ze raken steeds hechter bevriend. Waris leert van Sally wat in het westen gebruikelijk is en ook in andere opzichten helpt Sally haar verder. Tijdens deze intensieve inburgeringscursus is in flashbacks te zien hoe het leven van Waris is geweest tot haar komst naar Londen, zoals haar eenzame tocht door de woestijn als pubermeisje om een gedwongen huwelijk met een oude man te ontvluchten.

Werkzaam als schoonmaakster in een fastfoodgelegenheid krijgt Waris op een dag van een dikke, wat morsige man te horen dat hij fotograaf is. Deze Terry Donaldson (Timothy Spall) overhandigt haar zijn visitekaartje en hij kan maar net voorkomen dat Waris het kaartje meteen in de prullenbak gooit. Later zoekt ze hem toch in zijn studio op, omdat een leven als fotomodel vast meer geld opbrengt dan schoonmaakster zijn. Het is de eerste stap van een zegetocht naar wereldberoemd en veelgevraagd topmodel, hoewel ook hierbij de nodige hobbels zijn te nemen voordat het echt zover is.

Tegen het einde van de film zit een gruwelijke scène, gruwelijk, maar jammer genoeg wel de dagelijkse praktijk op teveel plaatsen in de wereld. Alle mensen die vrouwenbesnijdenis vergoelijken als een cultureel bepaald fenomeen en zelfs willen toestaan dat hier in het vrije westen vrouwen op zo’n manier voor het leven worden verminkt, moeten gedwongen worden om hiernaar te kijken. Een klein, doodsbang meisje wordt met een scheermes te lijf gegaan en vervolgens met de doornen van een woestijnplant dichtgenaaid. Bloederig, onvoorstelbaar wreed en als je geen medelijden krijgt met dit kleine slachtoffertje, tja… Maar goed, tegenwoordig krijg je niet meer de handen op elkaar als je vrouwen als heksen verbrandt, ook voeten afbinden is uit de mode, dus nu nog even die vrouwenbesnijdenis de wereld uit.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 8 april 2010