Destined to Ride – Pistachio (2018)

Recensie Destined to Ride CinemagazineRegie: Anna Elizabeth James | 86 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Denise Richards, Madeline Carroll, Joey Lawrence, Nick Searcy, Amber Frank, Cassi Thomson, Grace Johnston, Manolo Gonzalez Vergara, Olivia Jordan, Connor McRaith, Joshua Marble, Kazumi Aihara

De 17-jarige Lilly (Madeline Carroll) moet de zomer doorbrengen met haar spirituele tante op het platteland. Haar vader is namelijk een behoorlijke workaholic en haar moeder is een aantal jaar geleden overleden. In eerste instantie ziet Lilly de aankomende zomer niet bepaald zitten. Ze zou veel liever met haar cheerleader-vriendinnen op trekken. Eenmaal aangekomen bij de boerderij van haar tante valt het toch allemaal wel mee. Ze vindt snel een groepje nieuwe vrienden om mee op te trekken en bouwt een bijzondere band op met één van haar tantes paarden, Pistachio. De warme zomer verloopt soepeler dan gedacht totdat Lilly een weddenschap aan gaat met de nare buurman van haar tante.

‘Destined to Ride’ is een zomerse feelgoodfilm vooral geschikt voor jonge meiden en jongens die van paarden houden. Vooral de prachtige beelden van de ritjes van Lilly en Pistachio zijn mooi en zorgvuldig gefilmd. Denk aan prachtige glooiende landschappen, ondergaande zon, opstuivend zand en lange wapperende haren en manen. In dat opzicht kunnen paardenliefhebbers hun hart ophalen. Daarnaast geeft de film de bijzondere band tussen mens en dier weer, waar dierenliefhebbers een prettig warm en fuzzy gevoel van kunnen krijgen. Jammer genoeg is dat vrijwel het enige dat deze film te bieden heeft.

De plot van ‘Destined to Ride’ is namelijk niet bepaald de meest spannende. Er gebeurt vrij lang erg weinig. Je ziet een groepje jonge mensen wat lol maken. Een meisje heeft een hele leuke zomer en kan steeds beter paard rijden. De film komt eigenlijk in het laatste kwartier pas echt een beetje op gang als Lilly een weddenschap sluit met de buurman van haar tante. Om de weddenschap te winnen moet ze een paardenrace winnen. Maar ook deze afloop is eigenlijk niet zo’n verrassing. Het lijkt wel alsof de makers bang waren om hier en daar het drama wat meer op te zoeken, terwijl er genoeg mogelijkheid voor was geweest. Het verwerken van de dood van haar moeder of het feit dat haar vader geen aandacht voor haar zou hebben (iets wat vaak benoemd wordt, maar wat we eigenlijk niet echt zien of merken) waren hier mooie ingangen voor geweest. Zelfs met een potentiële “love intrest” wordt niets gedaan. Nu is Lilly eigenlijk een vrij saai karakter die weinig tot geen groei doormaakt tijdens de film.

Ondanks dat ‘Destined to Ride’ duidelijk een liefdevolle familiefilm zou moeten zijn is hij zelf voor dit genre wel erg braaf en daardoor zelfs een beetje saai. De mooie beelden van paardrijritjes maken voor paardenliefhebbers misschien wel iets goed, maar het is niet genoeg om een interessante film neer te zetten.

Marit Golstein

DVD-release: 10 oktober 2018