Destroyer (2018)

Recensie Destroyer Cinemagazine Regie: Karyn Kusama | 121 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Nicole Kidman, Toby Kebbell, Tatiana Maslany, Sebastian Stan, Scoot McNairy, Bradley Whitford, Toby Huss, James Jordan, Beau Knapp, Jade Pettyjohn, Shamier Anderson, Zach Villa, Natalia Cordova-Buckley, Colby French, Kelvin Han Yee, Joseph Fatu

Het lijkt bijna een succesformule te zijn: mooie actrices onder een dikke laag grime stoppen of uit de buurt van de make-up houden. Als het uiterlijk ineens niet meer meetelt, moet acteerwerk dit ‘gebrek’ camoufleren. Het leverde actrices in een aantal gevallen een Oscar op. Een nogal vreemde gang van zaken, want actrices als Charlize Theron (‘Monster’) en Halle Berry (‘Monster’s Ball’) hadden zich al jaren daarvoor bewezen als goede actrices. In ‘Destroyer’ probeert Nicole Kidman een prijs bij elkaar te sprokkelen door aan haar uiterlijk te laten sleutelen. Niet dat de Australische vies is van wat gesleutel – ze is een graag geziene gast bij de plastisch chirurg – maar voor deze film liet ze zich juist ouder en vervallen schminken…

In ‘Destroyer’ vertolkt Kidman de rol van Erin Bell. Deze LAPD-detective lijdt nog steeds onder een gebeurtenis uit haar verleden. Terwijl ze haar leven weer op de rit probeert te krijgen, ontkomt ze er niet aan om haar tragische voorgeschiedenis opnieuw te beleven. Het verleden haalt haar in.

Kidman is een geweldig en gelaagd actrice. Dat is ze nog steeds, iets wat best wonderlijk genoemd mag worden als je nagaat dat alle botox de expressie uit haar gezicht weghaalt. In deze film bewijst ze opnieuw zeer talentvol te zijn en moeiteloos een film te kunnen dragen. Bell is een gelaagd personage. Ze is niet sympathiek, maar wel inleefbaar en interessant genoeg om te blijven volgen.

Karyn Kusama heeft een aardige misdaadfilm ingeblikt. Naast Kidman is ook Sebastian Stan goed op dreef. Het acteerwerk is dik in orde en het script is degelijk. Kusama weet de spanning goed op te voeren en zorgt ervoor dat de film bij vlagen erg spannend is. Helaas is de spanningsboog niet altijd even goed, waardoor de film soms inzakt en te lang aanvoelt. Het sleept. Helaas is de finale een beetje een misser en doet afbreuk aan de film als geheel.

Bioscooprelease: 14 maart 2019
DVD- en blu-ray-release: 23 juli 2019