Detective Knight: Independence (2023)

Recensie Detective Knight: Independence CinemagazineRegie: Edward Drake | 91 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Bruce Willis, Jack Kilmer, Willow Shields, Lochlyn Munro, Michael Sparks, Mark Hewlett, Timothy V. Murphy, Jimmy Jean-Louis, Lorenzo Antonucci, Scott Cargle, Francis Cronin, Justin Snowball, Dullah Allen

Het laatste deel in de trilogie van Edward Drake over detective James Knight (Bruce Willis) zal niet de geschiedenis ingaan als een klassieker in het genre, maar zal door fans van de ‘Die Hard’ en “Moonlighting”-acteur alsnog herinnerd worden als één van de laatste films voor hij met pensioen ging. Bruce Willis lijdt aan frontotemporale dementie en in de tientallen films die hij in de jaren voor dit bekend werd maakte is dit ‘met de kennis van nu’ verdrietig zichtbaar. Willis is niet meer de acteur die hij was, met de ijzersterke oneliners en de ondeugende twinkeling in zijn ogen, maar dat maakt deze trilogie gelukkig niet onkijkbaar.

James Knight (Bruce Willis) is weer herenigd met zijn partner Fitz (Lochlyn Munro) en het duo draaft op bij een bankoverval (het lijkt wel of dat de enige misdaden zijn die gepleegd worden in deze reeks). Wanneer de ambulance arriveert – er zijn inmiddels aan de kant van de daders en de bankmedewerkers slachtoffers gevallen – dirigeert Fitz de ambulancebroeder naar de directeur, in plaats van één van de dichterbij liggende overvallers. We volgen vervolgens de twee ambulancemedewerkers, Dezi (Jack Kilmer, zoon van Val Kilmer en Joanne Whalley) en Ally (Willow Shields, Katnis’ zusje Primrose uit ‘The Hunger Games’) als deze twee meer gemeen blijken te hebben dan hun passie voor het redden van mensenlevens.

Maar het gaat niet lang goed met Dezi. Wanneer hij buiten zijn schuld in een vechtpartij terecht komt waarbij twee politieagenten hem mishandelen, en vervolgens zijn baan kwijtraakt omdat de bankdirecteur hem heeft beschuldigd van een verkeerde behandeling, is dat nog maar het begin. Het feit dat zijn hardwerkende vader geld tekort komt voor zijn humanistische instelling (het is niet helemaal duidelijk wat dat inhoudt) is misschien wel de druppel. Of zijn het misschien de YouTube-filmpjes die hij kijkt van een vlogger die extremistische ideeën heeft over de politiemacht? Dezi steelt (op verdacht makkelijke wijze) een politieuniform en besluit zijn carrière een nieuwe boost te geven.

Ondertussen probeert Knight het contact met zijn dochter nieuw leven in te blazen en mopperen hij en Fitz over het feit dat ze tijdens the Fourth of July (daar is de derde feestdag in de trilogie!) ingedeeld zijn. Uiteraard vindt de grote climax van ‘Detective Knight: Independence’ plaats tijdens Onafhankelijkheidsdag en natuurlijk weet de kijker allang wie die onbekende dochter van Knight is. Net als voorgaande delen in de trilogie houdt de kwaliteit van deze actiefilm niet over, maar het is ook niet weer zo slecht om de film helemaal af te schrijven. Wat opvalt is dat Drake dit keer veel gebruik maakt van visuele effecten zoals splitscreens en een first person shooter-perspectief. Het is jammer dat hij in plaats daarvan niet beter heeft gelet op de synchronisatie van beeld en geluid, wat op een gegeven moment wel heel erg gaat storen.

De premisse van de film is niet eens zo gek, want ambulancepersoneel hééft het over het algemeen ook niet makkelijk: ze krijgen minder waardering en respect dan ze verdienen. Het is in het geval van Dezi niet eens zo vreemd dat hij over het randje gaat, met alles wat hem ten deel valt. Al met al is ‘Detective Knight: Independence’ een matige actiefilm die doet wat je verwacht van dit soort B-films. De hele reeks maakt de potentie niet waar.

DVD- en blu-ray-release: 31 oktober 2023
DVD- en blu-ray-release: 28 november 2023 (Detective Knight Trilogy boxset)