Diamond – Dog Gone (2008)

Regie: Mark Stouffer | 104 minuten | komedie, familie | Acteurs: Luke Benward, French Stewart, Kelly Perine, Kevin P. Farley, Brittany Curran, Denyse Tontz, John Farley, Kenda Benward, Cameron Monaghan, Alba Jeanne MacConnell, Garrett Morris, Bryant Harnetiaux, Roxy Herbert, Maggy Bashaw, Lashanette Beavers, Casey Billings, Armand Jalayeri, Zach Jackson, Keith Hahto, Mitch Shellman, Ryan Sanson

In de categorie ‘niet speciaal bestemd voor personen boven de veertien’ presenteert regisseur/scenarioschrijver Mark Stouffer de familiefilm ‘Diamond’, ofwel ‘Dog Gone’ zoals de film in de Verenigde Staten in de DVD-schappen is te vinden. Stouffer is goed op de hoogte van wat zijn doelgroep leuk vindt en propt zijn film er dan ook vol mee: een spannend avontuur over een dappere jongen die drie criminelen te slim af is gecombineerd met veel slapstick en grappen over stinkende scheten. Prima vermaak voor een familie met kinderen in de leeftijdscategorie acht tot veertien. De volwassenen in de huiskamer hoeven er geen tijdschrift bij te pakken, maar kunnen gerust meekijken.

Owen is een jongen van een jaar of twaalf, die in het Amerikaanse plaatsje Cheney woont. Hij heeft fijne ouders, een leuke zus en een goed stel hersens, die hij gebruikt om allerlei uitvindingen te doen. In het bos vlakbij zijn huis heeft hij een fort gebouwd, waar hij elke vrije minuut van de dag te vinden is. Naast een uitstekend gevoel voor techniek heeft hij ook een ongebreidelde fantasie, althans, dat beweert zijn familie. Wanneer Owens ouders op pad zijn voor een teddyberenbeurs (je verzint het niet), is Lilly de aangewezen oppas, maar gelukkig voor Owen heeft zij het erg druk met haar vriendinnen. Owen kan dus lekker zijn eigen gang gaan, als hij maar zorgt op tijd terug te zijn voor het eten. Tijdens zijn krantenwijk komt Owen een paar mannen tegen die een golden retriever mishandelen. Owen neemt het onmiddellijk voor het dier op en laat de hond ontsnappen. Eerst doet hij nog voorkomen dat hij de mannen wil helpen de hond te vinden, maar al gauw hebben de mannen zijn bedrog door. Voor Owen zit er niets anders op dan de hond te verstoppen. Wanneer hij echter ontdekt dat de hond een diamanten halsband om heeft telt hij een en een bij elkaar op en beseft hij dat deze mannen de gezochte criminelen zijn van de onlangs gepleegde diamantroof.

De bijrollen zijn aardig ingevuld, Brittany Curran zet als Owens zus een overtuigende rol neer, met net dat beetje spanning tussen broer en zus dat het geloofwaardig overkomt dat ze in een huishouden samenwonen. De twee handlangers van het brein achter de roof, gespeeld door Kevin Farley en Kelly Perine, zijn slechts karikaturen met een IQ niet groter dan dat van een visstick. Zij vormen nauwelijks een bedreiging en zorgen voor de vrolijke noot. Het belangrijkste en ook ietwat gevaarlijke geboefte wordt gespeeld door French Stewart, die helemaal losgaat in zijn spel. Naast Stewart maakt ook de twaalfjarige hoofdrolspeler Luke Benward indruk. Hij is volstrekt geloofwaardig in zijn rol als dierenliefhebber en bijdehante puber, maar ook in de scènes waarin hij verdriet heeft om zijn overleden hond, gepest wordt of verlegen is bij het meisje van zijn dromen weet hij te overtuigen. Minder sterk zijn de geanimeerde dieren, zoals de eekhoorns en de mol. De doelgroep zal daar echter niet om geven.

‘Diamond’ mag dan niet de meest originele familiefilm zijn, in de verte doet ie zelfs denken aan ‘Home Alone’, maar de film zit wel goed in elkaar en heeft genoeg pluspunten om ruim anderhalf uur eenvoudig entertainment te bieden.