Die Fremde (2010)

Regie: Feo Aladag | 119 minuten | drama | Acteurs: Sibel Kekilli, Nizam Schiller, Derya Alabora, Settar Tanriogen, Tamer Yigit, Serhad Can, Almila Bagriacik, Florian Lukas, Nursel Köse, Blanca Apilanez Fernandez, Alwara Höfels, Ufuk Bayraktar, Rosa Enskat, Aram Arami, Orhan Güner, Edin Hasanovic, Mustafa Jouni, Seckin Orhan, Marlon Pulat

De Duitse film ‘Die Fremde’ houdt zich bezig met het fenomeen eerwraak. Een jonge Turkse vrouw ontvlucht haar mepgrage echtgenoot en trekt met haar zoontje naar haar familie in Berlijn. Het mannelijke deel van die familie ziet haar liever vandaag dan morgen terugkeren bij haar echtgenoot, maar ook het vrouwelijk deel is niet echt blij met haar komst. Dat alles omdat de eer van de familie is aangetast.

Het levert een melodrama op dat nooit helemaal overtuigt. Er zullen weinig mensen betwisten dat eerwraak zo snel mogelijk de wereld uit moet. Maar wie een film maakt over eerwraak, zal invoelbaar moeten maken hoe belangrijk familie-eer is in traditioneel Turkse families. In het lichtelijk feministische ‘Die Fremde’ wordt eer afgedaan als typisch mannelijk, dus per definitie slecht. Uiteraard worden we geacht mee te voelen met hoofdpersonage Umay als ze wordt verstoten door haar familie, maar dat diezelfde familieleden worden verstoten door de Turkse gemeenschap is verder hun probleem.

Merkwaardig is ook hoe Umay zich ontwikkelt van volgzame dochter tot onvermurwbare jonge vrouw. Ze wil absolute vrijheid voor zichzelf én deel blijven uitmaken van haar familie. Om dat te bereiken stampt ze als een olifant door de Turkse porseleinkast. Ze schopt stennis op de bruiloft van haar zusje en ze dringt zich op aan haar vader, omdat ze vindt dat alles zo moet gaan zoals zij dat wil. Dat je sommige zaken niet kunt bereiken zonder offers te brengen, komt niet in haar hoofd op. Het maakt het personage – dat ooit instemde met een huwelijk met een traditionele man en zich later gedraagt alsof zij niets begrijpt van haar eigen cultuur – uiteindelijk ongeloofwaardig.

Door de zaak eenzijdig te belichten, verliest ‘Die Fremde’ aan overtuigingskracht en sympathie. Wat een mooie studie had kunnen zijn over het conflict tussen individuele en gedeelde belangen, wordt nu een gemakzuchtige aanklacht. Dat eerwraak een kwalijke zaak is wisten we al langer, daar hadden we deze film niet voor nodig: een ambachtelijk melodrama dat blijft steken in goede bedoelingen.

Henny Wouters

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 4 november 2010