Die tödliche Maria (1993)

Regie: Tom Tykwer | 106 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Nina Petri, Katja Studt, Juliane Heinemann, Josef Bierbichler, Jean Maesér, Joachim Król, Rolf Peter Kahl, Renate Usko, Georg Winterfeld, Tom Spiess, Andreas Petri, Ortwin Spieler, Peter Hommen, Walfriede Schmitt, Astrid Vonhoff, Heidi Klotz, André von Champorcin, Peter Lichtefeld, Daniela Stein, Péter Franke

Voordat Tom Tykwer furore maakte in Hollywood met films als ‘Perfume: The Story of a Murderer’ en ‘The International’, was de regisseur druk aan de weg aan het timmeren in Duitsland. En voordat Tykwer doorbrak met het energieke arthouse actiefilm ‘Lola rennt’, verkende hij andere genres. Zoals psychologische horror in het beklemmende ‘Die tödliche Maria’.

In ‘Die tödliche Maria’ draait het om de muizige Maria (Nina Petri). Deze huisvrouw leeft voor anderen. Haar man (Péter Franke) behandelt haar als een slaaf en ook haar bedlegerige vader (Josef Bierbichler) heeft weinig respect voor haar. Als Maria haar verlegen buurman (Joachim Król) ontmoet, springt de vonk over. Kiest ze voor haar eigen geluk of voor anderen?

Tykwer heeft een film ingeblikt die je als een koortsdroom ervaart. Het leven van Maria wordt in fases verteld. Je ziet hoe de vrouw uitgegroeid is tot de grijze muis die ze vandaag de dag is. Tykwer toont haar als tienjarige (vertolkt door Heinemann), als zestienjarige (Studt) en uiteindelijk als volwassen vrouw (Petri). De vorming van haar persona wordt op indrukwekkende manier vertolkt en je krijgt een helder inzicht in het gedachtegoed van de vrouw.

De film is somber en donker van toon, maar verzandt niet in een loodzwaar drama dat je moeilijk van je afschudt. Tykwer is geen Michael Haneke en dat is maar goed ook. De knappe montage zorgt voor vaart en het scenario laat aan helderheid niets te wensen over. Haneke laat je puzzelen en zelf de film invullen, terwijl Tykwer een verhaal met kop en staart vertelt.

‘Die tödliche Maria’ is een goed geacteerde film over een vrouw die het niet meer pikt. Verwacht geen wraakfilm, maar een gestoorde coming of age film over een gekweld mens dat verlossing zoekt. Het is verbazingwekkend dat deze knap gemaakte film het debuut is van Tykwer. De man weet precies wat hij doet en er is weinig aan te merken op deze sterke film.

‘Die tödliche Maria’ verschijnt op dinsdag 28 februari 2012 op DVD.