Dirty God (2019)

Recensie Dirty God CinemagazineRegie: Sacha Polak | 105 minuten | drama | Acteurs: Vicky Knight, Bluey Robinson, Rebecca Stone, Katherine Kelly, Eliza Brady-Girard, Dana Marineci, Karl Jackson, Jake Wheeldon, Rosie Akerman, Tom Wainwright, Wendy Albiston, Karl Jackson, Alys Metcalf, Tachia Newall, Shystie, Frieda Thiel

“Your God is different than my God. Mine is a dirty God.” De filmt opent met wat lijkt op een vuurzee. Het is een close-up van de ernstig verbrande huid van hoofdrolspeelster Jade (Vicky Knight). In ‘Dirty God’ volgen we een jonge moeder, die na een zoutzuuraanval probeert haar leven in Londen weer op te pakken. We zien haar worstelen met familiebanden, giftige vriendschappen, eenzaamheid en het accepteren van zowel haar fysieke als mentale littekens. Al vechtend – letterlijk en figuurlijk – probeert Jade controle te krijgen over de situatie en laat ze zien hoe veerkrachtig een mens kan zijn.

Sacha Polak snijdt met ‘Dirty God’ een actueel onderwerp aan. Zuuraanvallen komen steeds vaker voor in Groot-Brittannië, met name in Londen. Polak vond het belangrijk dat Jade gespeeld zou worden door een jonge vrouw die daadwerkelijk brandwonden in haar gezicht heeft. Vicky Knight, die voor ‘Dirty God’ nog niet eerder geacteerd had, vertolkt op een ongelooflijk natuurlijke en oprechte manier de rol van Jade. Als kijker heb je dan ook niet het idee dat je kijkt naar een actrice, maar juist naar een kwetsbare, sterke vrouw die haar eigen verhaal vertelt. Deze neorealistische manier van casten, die in films als ‘Fish Tank’ en ’The Florida Project’ ook werd ingezet, lijkt de beste manier om dit verhaal met enige authenticiteit te kunnen vertellen.

Muziek is een belangrijke leidraad in de film en werkt bij een aantal scènes zeer ondersteunend. Bijvoorbeeld bij een geweldige scène waar een boerka centraal staat en die je beslist op een groot scherm en met goed geluid moet zien. De droomachtige scènes waarbij de ex van Jade, de dader van de zuuraanval, een andere gedaante aanneemt vallen enigszins uit de toon. Het was wellicht genoeg geweest om hem niet, of maar een enkel moment te laten zien. De angst van Jade is namelijk in veel andere scènes ook al voelbaar.

‘Dirty God’ is Polaks derde speelfilm. Eerder maakte ze onder andere de veelgeprezen en prijswinnende films ‘Hemel’ en ‘Zurich’. ‘Dirty God’ is echter haar eerste Engelstalige film en bovendien de eerste Nederlandse speelfilm ooit, die geselecteerd is voor de prestigieuze World Cinema Dramatic Competition op het Sundance Film Festival in Amerika.

Met het sociaal-realistische ‘Dirty God’ weet Polak zich te plaatsen tussen regisseurs als Ken Loach, Andrea Arnold en Mike Leigh. Ondanks het loodzware onderwerp weet Polak bij de kijker in plaats van medelijden, medeleven op te wekken.

Marieke de Vries

Bioscooprelease: 25 april 2019
DVD-release: 23 augustus 2019