Dirty Pretty Things (2002)

Regie: Stephen Frears | 105 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Chiwetel Ejiofor, Audrey Tautou, Sergi López, Sophie Okonedo, Benedict Wong, Kriss Dosanjh, Israel Aduramo, Yemi Ajibade, Nizwar Karanj, Deobia Oparei, Jeffrey Kissoon, Zlatko Buric, Kenan Hudaverdi, Damon Younger, Paul Bhattacharjee

Het verhaal van ‘Dirty Pretty Things’ speelt zich af in Londen, waar Okwe, een Nigeriaanse illegaal, zijn hoofd boven water probeert te houden met twee baantjes: taxichauffeur en nachtportier in een hotel. Hij huurt een sofa bij het Turks meisje Senay, die wel een verblijfsvergunning heeft maar illegaal werkzaam is in hetzelfde hotel als kamermeisje. Ondanks de cultuurverschillen blijken zij toch veel gemeen te hebben. Tijdens één van diensten als nachtportier ontdekt Okwe een menselijk hart in de wc van een kamer nadat hij een verstopping moet oplossen. Hij meldt het bij zijn baas, maar die wil het in de doofpot stoppen. Okwe kan vanwege zijn status als illegaal niet naar de politie gaan. Hij besluit dan ook zelf op onderzoek uit te gaan.

‘Dirty Pretty Things’ stelt de illegale orgaanhandel en orgaantransplantatie aan de kaak in wat gepresenteerd wordt als een drama/thriller. Het is echter meer een drama dan een thriller want de kijker zit nooit op het puntje van zijn of haar stoel. De film wordt nergens echt spannend. Sterker nog: in de film zit te veel humor, die vaak heel subtiel wordt gebracht. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het feit dat een illegaal illegale praktijken gaat onderzoeken, maar ook de dialogen en de situaties waarin de hoofdpersonen belanden zijn soms erg humoristisch.

Audrey Tautou speelt verrassend goed de rol van Senay. Zij is internationaal doorgebroken met haar rol in de film ‘Le fabuleux destin d’Amélie Poulain’. Zij heeft zichzelf door de rol van Amélie in de positie gemanoeuvreerd dat zij getypecast wordt. De rol van Senay is compleet anders, maar gelukkig slaagt zij erin het ‘Amélie’-imago van zich af te schudden, wat wellicht de weg weer opent voor andere filmrollen. Voor Chiwetel Ejiofor zal deze film vast en zeker zijn internationale doorbraak betekenen. Hij weet te overtuigen in zijn rol als illegaal.

‘Dirty Pretty Things’ is op meerdere filmfestivals genomineerd geweest en heeft één prijs gewonnen. ‘Dirty Pretty Things’ is het aanzien meer dan waard.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 9 oktober 2003