Do Not Disturb (2012)

Regie: Yvan Attal  |  88 minuten  |  komedie, drama  |  Acteurs: Yvan Attal, François Cluzet, Laetitia Casta, Charlotte Gainsbourg, Asia Argento, Joey Starr, Bruno Guillot, Léon Vitale, Samuel Johde

Je beste vriend uit een ver verleden wandelt onaangekondigd je leven binnen en neemt je mee naar een uitbundig feest waar hij je uitdaagt om samen een pornofilm op te nemen. Als twee hetero vrienden. Ga je er in mee of wuif je het buitensporige idee enigszins beschaamd weg? Dit dilemma wordt Ben voor de voeten gegooid in ‘Do Not Disturb’, de komische maar van tijd tot tijd schrijnende Franse versie van ‘Humpday’.

Als om 02.00 ‘s nachts wordt aangebeld, is Ben erg verbaasd dat zijn oude studiegenoot en excentrieke kunstenaar Jeff na jaren rondreizen op de stoep staat. Dat de burgerlijke Ben en zijn vriendin Anna op datzelfde moment bezig zijn een kind te verwekken, maakt de onverwachte rendez-vous niet minder geslaagd. Tijdens een hedonistisch feest van Jeff’s bi-seksuele scharrel Monica twee dagen later, praten de jeugdvrienden tot diep in de nacht bij. Gevoed door drank, drugs en het warme weerzien worden de twee mannen overmoedig en sluiten een pact: het maken van een “artsy” amateur pornofilm als inzending voor het Amerikaanse Hump Pornfestival. Het te nemen obstakel is dat Ben en Jeff de enige twee hoofdrollen zelf zullen gaan vertolken. Of hun vriendschap in de harde waarheid van het ochtendlicht bestand is tegen dit impulsieve plan, zal blijken. Wie houdt zich aan zijn woord?

Met zijn derde film ‘Do Not Disturb’ realiseert Yvan Attal (‘My Wife Is An Actress, New York I Love You’) een geslaagde remake van het Amerikaanse ‘Humpday’ en dompelt het onder in Franse charme en lichtvoetige humor. De chemie tussen Ben (Yvan Attal) en Jeff (François Cluzet) sijpelt door tot in de kern van de film: ware vriendschap. Cluzet berust zich ditmaal in een heel ander karakter dan de treurige verlamde miljonair uit ‘Intouchables’: een amicale Bon Vivant die het leven niet al te serieus neemt. De rol van Bens liberale vriendin Anna die een grote kinderwens heeft is in goede handen bij Laetitia Casta (‘Arbitrage’) en indringende, delicate momenten binnen hun relatie worden dan ook niet gespaard.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 11 juli 2013
DVD-release: 8 oktober 2013