Doctor Strange (2007)

Regie: Jay Olivia, Frank Paur | 95 minuten | actie, animatie | Acteurs: Bryce Johnson, Paul Nakauchi, Michael Yama, Kevin Michael Richardso, Susan Spano, Fred Tatasciore, Tara Strong

De Amerikaanse uitgeverij Marvel heeft zoveel personages bedacht dat er een klein dorp mee gevuld kan worden. Onder de inwoners zouden Spider-Man, de Hulk en de X-Mannen zonder meer de celebs van het stadje zijn, terwijl mindere goden als Iron Man en Daredevil het met een eervolle vermelding moeten doen. Doctor Strange zou dan de kluizenaar van het dorp zijn, slechts bekend bij de oudere bewoners. In thuisland Amerika is de tovenaar behoorlijk populair, maar hij heeft nooit tot de grotere van de Marvel-stal behoord. Met de fonkelnieuwe animatiefilm ‘Doctor Strange’ moet de magiër opnieuw op de kaart gezet worden.

Stephen Strange (Johnson) is een zelfzuchtige arts op zoek naar (h)erkenning. Hoewel de dokter getalenteerd is, besluit hij om zijn grote medische kennis alleen in zeldzame gevallen te gebruiken. Als zijn optreden hem roem of aandacht oplevert is het goed, maar minder gefortuneerde patiënten zonder veel geld hebben gewoon botte pech. De narcistische streken van Strange maken hem niet geliefd bij iedereen in het ziekenhuis. Als Strange ineens vreemde visioenen krijgt, verandert zijn leven. Bij een ernstig auto-ongeluk worden beide handen van de arts verbrijzeld en kan hij zijn kennis niet meer in de praktijk brengen. Na talloze operaties werken Strange’s ledematen nog steeds niet optimaal. Verbitterd en berooid besluit de dokter om een eind aan zijn leven te maken. Net als hij suïcide wil plegen, wordt hij gered door de mysterieuze Wong (Nakauchi). Als Strange naar Tibet gaat, bestaat er de kans op genezing. De arts hapt toe en na een Spartaanse training en een confrontatie met zijn eigen traumatische verleden, voelt hij zich als herboren. Strange is voortaan een magiër en vecht tegen demonen die de aarde willen verwoesten.

Bij Doctor Strange denk je aan occulte zaken, zweverige materie en dimensies. Het personage beleeft de meest buitenissige gebeurtenissen en is niet de meest aansprekende persoonlijkheid uit het Marvel universum. Zo herkenbaar als Spider-Man of actiegericht als de Hulk is de tovenaar nu eenmaal niet. In Nederland heeft Strange dan ook nooit een grote fanbase opgebouwd. Af en toe een gastrolletje in een Spider-Man comic of een Vergelders verhaal was de enige noemenswaardige opkomst van het personage. In de Verenigde Staten is de populariteit van het karakter iets groter en heeft Strange zelfs een eigen comic. Nu dus ook een eigen film die nog erg leuk is ook.

‘Doctor Strange’ vertelt de origine van de meestermagier op een vlotte manier. Wat opvalt is de donkere ondertoon van het verhaal. Onderwerpen als zelfmoord, zelfhaat en zelfrespect komen allemaal aan bod. Ook de transformatie van de zelfzuchtige arts naar betrokken tovenaar wordt op een volwassen manier behandeld. Strange is een mens en het duurt dan ook een tijdje voordat hij zijn koppigheid laat varen en inziet dat hij fout bezig is. De sombere sfeer wordt consistent opgevoerd en past bij het verhaal. In de ‘Iron Man’ cartoon werd het neerslachtige sfeertje te geforceerd op je afgevuurd. Daarnaast kwamen de problemen van het hoofdpersonage nooit echt goed uit de verf, omdat het script vol was gepropt met allerlei irrelevante bijzaken. ‘Doctor Strange’ heeft een laag tempo en een aansprekende held met relevante issues.

Uiteraard is er niet alleen karakteruitdieping te vinden in deze cartoon, maar zul je ook voldoende actie te zien krijgen. Dankzij de strakke animatie en het hippe (Japans aandoende) uiterlijk is de introductie van Stephen Strange een boeiend spektakel geworden. Misschien wordt de kluizenaar van het dorp nu ineens de celeb van de maand. Het is hem gegund.