Dog Days (2022)

Recensie Dog Days CinemagazineRegie: George Hampshire | 2 minuten | animatie, korte film

Je zult maar nietsvermoedend aan de kant gezet worden door je vriendin en helemaal nog niet klaar zijn voor die break-up. Wat doe je dan? Veel mensen zullen kiezen voor het vasthouden aan die mooie tijd, je omringen met herinneringen aan je geliefde toen hij of zij nog bij jou hoorde. Voor de een duurt zo’n periode een paar dagen, voor de ander gaat het wat langzamer. In de voor Ultrakort gemaakte korte animatiefilm ‘Dog Days’ grijpt de hoofdpersoon het laatste stukje wat hem van zijn relatie rest: het achterwerk van het teckeltje dat ze uitlaat in het park. Met alle gevolgen van dien.

Nu hebben teckels op zich al een lang lijfje, wat al vaker in animatiefilms als bron van vermaak is gebruikt (denk aan Slinky Dog uit ‘Toy Story’ en Buddy in ‘The Secret Life of Pets’). Maar in ‘Dog Days’ gaat het wel heel ver met de rekbaarheid van het arme teckeltje. Natuurlijk is het een metafoor, want het beestje lijkt er zelf geen last van te hebben dat hij overal mee naartoe gesleept wordt. Deze grappige animatiefilm maakt duidelijk dat je er vooral zelf last van hebt als je vasthoudt aan je verleden. Loslaten is moeilijk, maar het levert jou en je omgeving veel op.

De regisseur van ‘Dog Days’ is de van oorsprong Britse, maar nu in Amsterdam woonachtige George Hampshire. Hij studeerde in 2019 af aan de Nottingham Trent University en mocht amper twee jaar later al aan de slag voor niemand minder dan Richard Linklater, voor zijn film ‘Apollo 10 1/2: A Space Age Adventure’ (2022). Zijn scenarioschrijver, Milo Cremer Eindhoven, heeft als location marshall al bij veel grote blockbusters gewerkt (van ‘Spectre’ tot ‘Wonder Woman’), maar lijkt nu als script adviseur en -schrijver zijn roeping gevonden te hebben. En met succes, want ‘Dog Days’ is een origineel en grappig filmpje, met herkenbare emoties en situaties. De short is 2D geanimeerd, met voornamelijk zachte tinten. In nog geen drie minuten een verhaal vertellen van een pijnlijke breakup tot een hoopvolle blik op de toekomst: er zijn filmmakers die hier meer tijd voor nodig hebben. Dat bewijst meteen het nut van de Ultrakort-serie: soms is less echt more.

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2022