Dogborn (2022)
Regie: Isabella Carbonell | 84 minuten | drama, thriller | Acteurs: Silvana Imam, Philip Oros, Emma Lu, Mia Liu, Henrik Norlén, Lukas Malinauskas, Hannes Meidal, Rikard Svensson, Athena Yang, Martin Schaub, Carla Sehn, Richard Ulfsäter, Linus James Nilsson, Anders Jacob, Miriam Löwe, Filip Atanasov, Milan Muhsin Bozkurt, Robert Follin, Viktor Gimerus, Nicklas Hansson
“Bestellingen bezorgen. Niks bijzonders.” Als je nieuwe baan zo wordt toegelicht, dan weet je wel hoe laat het is. Dan zijn het geen pizza’s die je moet afleveren. Het maakt de dakloze tweeling in het Zweedse drama ‘Dogborn’ (2022) niet uit. Of toch wel?
Een broer (Philip Oros) en zus (Silvana Imam), samen een tweeling, zijn de wanhoop nabij, want het geld is op en onderdak is niet te vinden. Hoe dat zo is gekomen kom je niet te weten, zelfs hun namen worden niet gegeven. Waarom de broer niet spreekt blijft ook al onduidelijk, maar het heeft iets met een verblijf in Syrië te maken. Alle hoop is gevestigd op Petri (Lukas Malinauskas), de neef van de zus, die misschien een baantje kan regelen. Dat doet hij met frisse tegenzin en al gauw wordt duidelijk waarom. Zijn opdrachtgever Yann (Henrik Norlén) is een geweldige gluiperd, die na praatjes over paarden verzorgen op een countryclub een heel naar baantje aanbiedt: vrouwen met een busje afleveren bij klanten en weer oppikken. En oh ja, tussendoor graag het busje even door de wasstraat halen. De zus, gehard en vechtlustig, kan zich aanvankelijk wel over hun rol in de vrouwenhandel heen zetten. De broer heeft duidelijk zijn bedenkingen, maar heeft weinig in de melk te brokkelen bij zijn dominante zus. Tot de handelswaar ineens uit twee meisjes (Emma Lu, Mia Liu) bestaat, waarvan er een misschien net kleuter-af is. Wat wil de tweeling nog accepteren, om te kunnen overleven?
Regisseur en scenarioschrijver Isabella Carbonell heeft met ‘Dogborn’ een veelbelovend speelfilmdebuut gemaakt. De film is vanaf de start intrigerend. Het gegeven van een dakloze tweeling met een zwijgzame en getroebleerde helft is goed gevonden. Hoe zijn broer en zus samen in die situatie beland, welk trauma heeft hij opgelopen en waarom behandelt zij hem als een kind? Die vragen worden niet beantwoord, maar dat stoort niet, omdat het juist hun onzichtbaarheid benadrukt. De focus wordt bovendien gauw verlegd naar de plotontwikkelingen, die tot de aftiteling onvoorspelbaar en spannend zijn.
De enscenering draagt bij aan de spanning: van Yanns kitscherig ingerichte appartement, waarin de vrouwen ‘mogen’ verblijven, tot de huizen van de klanten, bij wie de vrolijke kerstverlichting contrasteert met het lot van de slachtoffers. Of het busje in de carwash. Door een natte zijruit zie je de moedeloze broer en zus, tot wie zojuist is doorgedrongen van welke criminaliteit ze onderdeel zijn geworden. Het is allemaal even duister en beklemmend. Verontrustend ook, want de film toont de hardnekkigheid van het criminele circuit.
Het acteerwerk van de cast maakt Carbonells werk helemaal af. Imam is blijkbaar een alleskunner, want ze is ook rapper in het dagelijks leven. In de film komt ze er qua make-up en haarstyling wel wat bekaaid vanaf. Met een vettige huid en slap piekhaar, realistisch matchend met het daklozenimago, is ze voor de camera geplaatst, terwijl Oros zo weggelopen lijkt te zijn uit Men’s Fashion Week. Maar dat is dan ook alles wat je uit je concentratie kan halen.
‘Dogborn’ is een intrigerend en spannend verhaal over het miserabele bestaan van een tweeling op het criminele pad. Het geeft een verontrustend maar schitterend inkijkje in een moeilijk te doorbreken systeem, waarin misdaad en empathie met elkaar verweven zijn. Bestel de bioscooptickets en je krijgt iets bijzonders.
Ester Šorm
Waardering: 4
Bioscooprelease: 13 juli 2023
VOD-release: 4 oktober 2023