Dogma (1999)

Regie: Kevin Smith | 130 minuten | komedie, avontuur, fantasie | Acteurs: Matt Damon, Ben Affleck, Linda Fiorentino, Jason Lee, Jason Mewes, Kevin Smith, Chris Rock, Salma Hayek, Alan Rickman, Alanis Morissette, Janeane Garofalo, Brian O’Halloran, Bud Cort, Ben Etheridge

“It can be hell, getting into heaven”. Dit is de toepasselijke tekst vermeld op de kaft van de film. ‘Dogma’ gaat over het christelijke geloof, over God en Jezus, over de apostelen, demonen, de laatste afstammeling en nog veel meer. Kevin Smith geeft zijn eigen wending aan het geloof en door af te wijken van het bijbelse verhaal ontstaan niet alleen komische situaties, de boodschap van de film wordt duidelijk. Het is niet belangrijk welk verhaal je gelooft, als je maar steun vindt in je religie.

Schrijver en regisseur Kevin Smith, zelf vertolkt hij de rol van Silent Bob, kreeg veel kritiek van de katholieke kerk na het maken van ‘Dogma’. Dit is niet onbegrijpelijk bij een film waarin God een vrouw is (een uiterst vrolijke rol van Alanis Morissette), Jezus een neger blijkt te zijn en waarin iedere engel en apostel godslastering als stopwoord gebruikt. Het is herhaaldelijk de vraag of deze aanpassingen van het verhaal, naast het leveren van een komische noot, nog een toegevoegde waarde hebben. De helaas niet altijd geslaagde grappen zijn in ieder geval niet een aanval op het christelijke geloof wat de zelf gelovige regisseur siert.

Hoewel de cast vol staat met bekende namen zullen deze namen voor veel mensen eerder reden vormen om de film niet te kijken. Ben Affleck en Matt Damon spelen de engelen Bartleby en Loki. De toebedeelde rollen moeten luchtig worden vertolkt maar Ben Affleck en Matt Damon lijken ongeïnteresseerd en ongeïnspireerd. De rest van de cast volgt in het ongeloofwaardig opdrammen van teksten. Linda Fiorentino en Salma Hayek kunnen veel beter acteren en Chris Rock is helaas zoals altijd: Chris Rock. Alan Rickman probeert als enige er nog iets van te maken maar had beter nee kunnen zeggen tegen dit filmaanbod. Jay en Silent Bob houden het zoals verwacht bij onderbroekenlol. Acteren in een komedie is een vak apart en niet voor alle leden van deze cast weggelegd.

‘Dogma’ geeft een originele en komische blik op een van ’s werelds oudste verhalen. Niet alles in de film is geslaagd maar de film bevat genoeg humor om het kijken zeer acceptabel te maken. Liefhebbers van Kevin Smith zullen zeker niet worden teleurgesteld.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 3 augustus 2000