Dolphin Tale (2011)

Regie: Charles Martin Smith | 113 minuten | drama, familie | Acteurs: Harry Connick Jr., Ashley Judd, Nathan Gamble, Kris Kristofferson, Cozi Zuehlsdorff, Morgan Freeman, Austin Stowell, Frances Sternhagen, Austin Highsmith, Betsy Landin, Michael Roark, Juliana Harkavy, Megan Lozicki, Tom Nowicki, Jim Fitzpatrick, Kim Ostrenko, Richard Libertini, Ray McKinnon, Ashley White, Rus Blackwell, Marc Macaulay

Winter is een wel heel bijzondere dolfijn. In de winter van 2005, toen ze nog maar een paar maanden oud was, werd de tuimelaar door een visser gevonden bij Mosquito Lagoon (vlakbij Cape Canaveral). Ze was aangespoeld en lag verstrengeld in een touw dat vastzat aan een fuik om krabben mee te vangen. Medewerkers van het Clearwater Marine Aquarium namen het gewonde dier mee en verzorgden de babydolfijn. Omdat ze zo verwond was door de lijn, moest ze haar staart missen. Voor een dolfijn een onmisbaar lichaamsdeel, want zonder staart kunnen deze intelligente dieren niet zwemmen. Dankzij de inspanningen van het team van Clearwater Marine Aquarium en Dr. Mike Walsh werd Winter een staartprothese aangemeten, waarmee ze opnieuw leerde zwemmen. Het verhaal van de dappere, levenslustige dolfijn werd wereldnieuws. De verfilming van dit inspirerende verhaal liet niet lang op zich wachten, en wie kon er beter de rol van Winter spelen dan Winter zelf?

‘Dolphin Tale’ gaat echter niet alleen over Winter, maar vertelt ook het (fictieve) verhaal van de getroebleerde tiener Sawyer Nelson (Nathan Gamble), die een weinig sociaal leven heeft. Dat zou te maken kunnen hebben met de verdwijning van zijn vader, die zijn land diende en sinds enkele jaren vermist is. Zijn alleenstaande moeder (fijne rol van Ashley Judd) doet wat ze kan om haar zorgenkindje te stimuleren, maar het meest lijkt zijn oudere neef Kyle (Austin Stowell) nog wel tot hem door te dringen. Kyle moet echter binnenkort het leger in en Sawyer is als de dood dat hem hetzelfde lot als zijn vader staat te wachten… Wanneer Sawyer naar zomerschool gestuurd wordt, om zijn schoolachterstand in te halen, ziet hij de toekomst somberder in dan ooit. Als hij op weg naar school echter langs het strand rijdt, waar een visser nét de gewonde dolfijn heeft aangetroffen, schiet hij te hulp en wacht hij tot de mensen van het Clearwater Marine Aquarium zich over het dier ontfermd hebben. Na school rijdt hij onmiddellijk langs het gebouw, en neemt stiekem een kijkje in het gedeelte waar ‘alleen voor personeel’ staat. De dochter van de dierenarts, Hazel (Cozi Zuehlsdorff) is van Sawyers leeftijd en de twee sluiten vriendschap. Eerst nog in het geniep, maar als Hazels vader, Dr. Clay Haskett merkt wat voor een positieve invloed Sawyer op Winter heeft, mag hij al gauw helpen. Nu moet Sawyer zijn moeder nog overtuigen van het nut van zijn gewijzigde dagindeling…

Voor een familiefilm weet ‘Dolphin Tale’ alle checkboxen te vullen. De boodschap is positief, er zit spanning, vaart en humor in en de personages zijn redelijk geloofwaardig. Ashley Judd krijgt bijvoorbeeld de dankbare rol om te beslissen of de levenservaring die haar zoon opdoet bij het Aquarium beter voor hem is dan het bijspijkeren van zijn kennis met betrekking tot zinsontleding en wie denkt dat in Hollywood alle knappe single moeders die een aantrekkelijke weduwnaar van hun leeftijd ontmoeten in katzwijm vallen, moet deze film eens gaan kijken. Natuurlijk heeft het verhaal veel weg van ‘Free Willy’, maar toch heeft ‘Dolphin Tale’ genoeg in zijn mars om op zijn eigen merites beoordeeld te worden. De scènes waarin Winter de prothese aangemeten krijgt, zijn oprecht spannend. Verwacht geen grootse acteerprestaties of oogstrelende cinematografie, maar wél een vakkundig en met liefde gemaakte film waar het hele gezin plezier aan kan beleven.