Donkeygirl (2006)

Regie: Ties Schenk | 13 minuten | drama, korte film | Acteurs: Diula Rietveld Franken, Alomai Huisman, Rachida Iaallala, Mustafa Kaymak, Fouad Dahmani, Mohammed Salah Hafedi

‘Donkeygirl’ is een film met weinig woorden. Die woorden zijn ook niet nodig om het verhaal van deze korte film te vertellen. Een warme vriendschap en een ontluikende liefde die opbloeit tussen twee jonge meisjes heeft weinig woorden nodig. De beelden vertellen ons immers genoeg.

Het leven van Farouzi, een 12-jarig Arabisch meisje bestaat uit haar ezeltje en uit haar werk, het schoonmaken van vissen. Op een dag lijkt er een lichtpuntje in haar leven te komen in de vorm van een Nederlands meisje op een scooter. Ze raken in gesprek en er ontstond in korte tijd een hechte band tussen de twee die lijkt op meer dan een prille vriendschap.

‘Donkeygirl’ is een klein ingetogen verhaal dat zich afspeelt voor een mooie achtergrond van het strand en de zee. De ezel staat symbool voor het verschil in cultuur tussen deze twee meisjes en hij helpt hen in contact te komen met elkaar. Als enkele jongens Farouzi aan het zoeken zijn en zij haar ezel vinden helpt het scootermeisje door voor Farouzi op te komen en te zeggen dat het haar ezel is. Dit moment is de omkeer voor beide meisjes die hiermee hebben ontdekt wat ze voor elkaar betekenen. Als ze dan samen midden op het strand een Arabisch liedje zingen lijken zij beiden het geluk gevonden te hebben in elkaar.

Regisseur Ties Schenk had van dit verhaal een prachtige film kunnen maken die het goed zou doen in de grote bioscopen. Hij heeft er echter voor gekozen het simpel te houden en een filmpje te maken van niet meer dan een kwartier. Dit weet hij wel zo te brengen dat het ook voldoende is, je gelooft ieder woord en iedere gezichtsuitdrukking van de meisjes. En je blijft niet achter met een gevoel dat de film nog niet af is, dat je nog meer zou willen zien.

Het mooie aan ‘Donkeygirl’ is dat het zo’n ontzettend klein, ingetogen en intiem verhaal is en dat de twee jonge actrices dit verhaal met zo weinig woorden toch zo goed en overtuigend weten te brengen.

Eveliene Sanders